Ludzie, którzy boją się samochodów elektrycznych, gotowi są oprotestować każdą inicjatywę z nimi związaną, nawet jeśli jest to kompletnie nieracjonalne zachowanie. Podobnie jest z kopalniami: nie przeszkadzają im wielkie kopalnie węgla, surowca, który można zużyć tylko raz, ale obawiają się kopalni litu, metalu, który może krążyć w przyrodzie jak inne metale (np. aluminium).

Zapotrzebowanie na lit dziś i w 2050 roku vs popularne metale

Jako kraj jesteśmy dziś uzależnieni od paliw kopalnych. Ropę naftową czy węgiel musimy kupować stale, bo stale też ją zużywamy. Obrońcy dotychczasowego porządku wydają się tego nie dostrzegać, dlatego pod naszymi artykułami regularnie pojawiają się komentarze będące przykładem strategii zmiany tematu, odwracania kota ogonem („a co z…?”, whataboutism). Piotr Zet, cytuję (źródło):

Posiadacze BEV przedstawiają się jako eco-friendly obrońcy środowiska, zagorzali przeciwnicy „trujących sadzomiotów” ICE.

Ale kopalnie litu mające katastrofalny wpływ na środowisko już im nie przeszkadzają. Cisza w temacie. Kopalnie zużywające gigantyczne ilości wody, co przy dzisiejszej wszechobecnej suszy, ociepleniu klimatu i deficycie wody ma kolosalne znaczenie. Kopalnie emitujące tony CO2. To jest spoko. I matołki jeszcze się cieszą, że takie coś będą mieli tuż pod swoim nosem, zaraz za płotem.

Zadziwiające wręcz rozdwojenie jaźni.

Jako redakcja Elektrowozu postanowiliśmy zatem sprawdzić, jak to jest z tym litem na tle innych metali. Czy wydobywamy go mało, dużo, bardzo dużo. Oto światowa produkcja trzech najpopularniejszych surowców na tle litu, dane za rok 2022:

  • żelazo (surówka) – 1 390 000 000 ton / 1 390 milionów ton,
  • glin (aluminium) – 68 000 000 ton / 68 milionów ton,
  • miedź – 22 000 000 ton / 22 miliony ton,
  • lit – 130 000 ton / 0,13 miliona ton.

W 2022 roku wydobyliśmy na świecie 169 razy więcej miedzi niż litu, chociaż rok ten był rekordowy dla tego ostatniego pierwiastka.

Rok 2050

To nie koniec. Skoro w różnych częściach świata mają zacząć wchodzić zakazy sprzedaży samochodów spalinowych, postanowiliśmy ocenić, jakie będzie zapotrzebowanie na lit w 2050 roku, gdy na świecie będą sprzedawane tylko auta elektryczne. Volkswagen mówi, że przeciętna bateria samochodu elektrycznego zawiera 8 kilogramów litu (i 22 kilogramy miedzi), ale uznaliśmy, że baterie będą rosły, będą pojawiały się autobusy elektryczne, pociągi – i tak dalej.

Dlatego przyjęliśmy, że przeciętny samochód – w tej kategorii umieściliśmy też wszelki transport ciężki – w 2050 roku będzie potrzebował aż 20 kilogramów litu, 2,5 raza więcej niż podaje Volkswagen. W 2022 roku na całym świecie wyprodukowano 85,4 miliona samochodów, ale ponownie podbijmy tę liczbę, załóżmy, że w 2050 roku będzie to równo 100 milionów samochodów.

W takiej sytuacji w 2050 roku będziemy potrzebować 2 000 000 ton litu. Jeśli przyjmiemy, że każde gospodarstwo domowe na świecie kupi sobie magazyn energii o pojemności identycznej jak bateria samochodu, liczba ta zwiększy się o 800 000 ton litu [tutaj przyjmujemy już wartość podaną przez Volkswagena]. Mamy zatem łączne zapotrzebowanie na poziomie 2,8 miliona ton litu w roku 2050. Przypomnijmy: w 2022 roku wydobyliśmy 22 miliony ton miedzi…

Nie zapominajmy o recyklingu

Dziś proces recyklingu zużytych baterii dopiero startuje. Różne firmy deklarują różny poziom odzysku, od 80 do 95 procent metali wchodzących w skład baterii Li-ion. Nie wiemy, jaka część litu będzie pochodziła z odzysku w 2050 roku, bo to zależy od wielu czynników. Ważne jest to, że lit – w przeciwieństwie do ropy naftowej czy węgla kamiennego – nie znika z baterii.

Gdy samochód elektryczny trafia na złomowisko, w jego akumulatorze jest dokładnie tyle samo litu, ile było go na początku. Można go więc odzyskać i ponownie wprowadzić do obiegu. Robimy tak z wieloma metalami, bo to się po prostu sprawdza i jest tańsze. Lit raczej nie będzie wyjątkiem, możemy więc ze spokojem założyć, że co najmniej połowa wartości z wykresu będzie pochodziła ze starych ogniw Li-ion.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 2.8]