Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Hybrydowa bateria w Nio. W jednym pojemniku ogniwa LiFePO4 i NMC

Nio udostępniło na chińskim rynku baterię hybrydową, czyli skonstruowaną na bazie różnych rodzajów ogniw litowo-jonowych. Połączono w niej ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) oraz litowe z katodami niklowo-manganowo-kobaltowymi (NMC), by obniżyć koszty pakietu przy utrzymaniu zbliżonej wydajności.

LFP żeby było taniej, NMC, żeby było wydajniej

Ogniwa Li-ion NMC oferują jedne z najwyższych gęstości energii i całkiem wysoką sprawność nawet przy niskich temperaturach. Ogniwa LiFePO4 z kolei mają niższą gęstość energii i słabo radzą sobie z mrozami, ale są tańsze. Baterie samochodów elektrycznych można z powodzeniem budować w oparciu i o jedne, i o drugie, o ile tylko pamięta się o ich cechach.

Nowa bateria Nio o pojemności 75 kWh łączy obydwa typy ogniw, by podczas mrozów spadek zasięgu nie był tak dotkliwy, jak w przypadku LFP. Producent mówi, że utrata zasięgu jest niższa o 1/4 w stosunku do akumulatora opartego wyłącznie na LFP. Dzięki wykorzystaniu obudów ogniw w roli szkieletu baterii (ang. cell-to-pack, CTP) udało się zwiększyć gęstość energii całości do 0,142 kWh/kg (źródło). Dla porównania: gęstość energii pakietu Tesli Model S Plaid zbudowanego w oparciu o ogniwa NCA w formacie 18650 wynosi 0,186 kWh/kg.

Chiński producent nie chwali się, jaką część baterii stanowią ogniwa NCM, uspokaja natomiast potencjalnych nabywców, że algorytmy pilnują poziomu naładowania ogniw i przy NMC błąd oszacowania wynosi mniej niż 3 procent. To o tyle istotne, że ogniwa LFP mają bardzo płaską charakterystykę rozładowania, dlatego trudno ocenić, czy mają jeszcze 75 czy 25 procent ładunku.

Złącza w nowej baterii Nio. Po lewej stronie złącze wysokiego napięcia, po prawej wlot i wylot cieczy chłodzącej (c) Nio

Nowy akumulator Nio, jak wspomnieliśmy, ma 75 kWh pojemności. Zastępuje na rynku starszy pakiet o pojemności 70 kWh. Sądząc po zastosowanych zmianach – wymiana części ogniw NCM na LFP oraz zastosowanie budowy bezmodułowej, strukturalnej – jego cena może być zbliżona do starszej wersji przy pojemności wyższej o 7,1 procent.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version