Gogoro zaskakuje. Firma najpierw podbiła Tajwan swoimi skuterami i siecią stacji wymian baterii, teraz chce być pionierem w kolejnej dziedzinie. Wraz z ProLogium, tajwańskim producentem ogniw, który od lat odgraża się, że ma już gotowe baterie ze stałym elektrolitem, przygotowała prototypowe wymienne akumulatory solid-state. Mają one być o niemal 50 procent bardziej pojemne niż te obecnie stosowane.

Skutery Gogoro z ogniwami ze stałym elektrolitem

Dotychczasowe baterie zbudowane w oparciu o klasyczną chemię Li-ion z ciekłymi elektrolitami miały 1,7 kWh pojemności na jeden pojemnik. Po wymianie ogniw na ogniwa ProLogium ze stałym elektrolitem pojemność ma wzrosnąć do 2,5 kWh, czyli o 47 procent. To gigantyczny skok. Gdyby przełożyć go na język samochodów elektrycznych, w przykładowej Kii e-Niro umożliwiałby przejście z 64 do 94 kWh, czyli wzrost zasięgu o dobre 200 kilometrów. Z tym jednym zastrzeżeniem, że Gogoro podaje szacunkowe dane „docelowe”, jak gdyby prototypy znajdowały się we wczesnej fazie prac.

ProLogium zachwala swoje produkty od dobrych trzech lat. Z dotychczasowych informacji wynika, że zastosowane w nich elektrolity są materiałami ceramicznymi lub w najgorszym razie zostały rozpuszczone w materiałach ceramicznych oddzielających elektrody. W przeciwieństwie do klasycznych ogniw Li-ion, które są zwijane, ogniwa ProLogium mają być zbudowane z „półek” scalonych ze sobą płachtami metalu odprowadzającymi ładunek (struktura bipolarna).

ProLogium chwaliło się już podpisaniem listów intencyjnych z markami Enovate, VinFast czy Nio. Gogoro jest kolejnym znanym producentem z branży motoryzacyjnej, który może zastosować ogniwa firmy. Ale tak jak w poprzednich przypadkach, tak i tutaj mamy do czynienia wyłącznie z deklaracją woli, bez żadnych konkretów dotyczących oficjalnej daty premiery czy ceny nowych baterii.

Sieć Gogoro liczby dziś 450 000 użytkowników, składa się z 10 000 stacji wymian baterii. Każdego dnia dochodzi w niej średnio do 340 000 wymian baterii. Firma chwali się, że na Tajwanie aż 95 procent wszystkich jednośladów korzysta z baterii Gogoro (źródło).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]