Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Fortum: Odzyskujemy ponad 80 procent materiałów ze zużytych baterii Li-ion

Fortum pochwaliło się, że opracowało niskoemisyjny proces, dzięki któremu odzyskuje ponad 80 procent materiałów wykorzystanych do produkcji baterii litowo-jonowych. Dobre efekty osiągnięto nawet z niklem i kobaltem, które są najtrudniejsze do odzyskania, a jednocześnie najbardziej wartościowe podczas produkcji [kolejnych] ogniw elektrycznych.

Ponad 80 procent odzyskanych materiałów, reszta czeka na kolejne badania

Fortum przypomina, że współczesne metody recyklingu baterii słabo radzą sobie z ogniwami litowo-jonowymi, a z wszystkich rodzajów zużytych ogniw udaje nam się wyekstrahować około 50 procent składników (statystyki dotyczą Unii Europejskiej). Firma chwali się, że dzięki procesowi opracowanemu przez fiński Crisolteq, potrafi zwiększyć ilość odzyskanych materiałów do 80 procent (źródło). Co jednak ciekawe, już pół roku temu Audi i Umicore obiecywały odzysk na poziomie ponad 95 procent.

> Audi i Umicore ruszają z recyklingiem baterii. Ponad 95 procent odzyskanych cennych składników

Współpraca z Crisolteqiem i należące do Finów zakłady chemiczne umożliwiają recykling baterii na przemysłową skalę, w tym obróbkę „czarnej masy”, czyli składników wymieszanych z grafitem. To o tyle istotne, że przyrost liczby samochodów elektrycznych do 2030 roku ma spowodować 8-krotny wzrost zapotrzebowania na nikiel i 1,5-krotny wzrost zapotrzebowania na kobalt – a to spowoduje m.in. zwiększenie emisji dwutlenku węgla o 500 procent. 90 procent tej emisji można uniknąć wykorzystując materiały z odzysku.

Recykling staje się tematem kluczowym, ponieważ ogniwa litowo-jonowe już są podstawą przemysłu elektronicznego, właśnie stają się ważną częścią motoryzacji, a za moment będą niezbędne w każdym gospodarstwie domowym (magazyny energii). Z tego samego powodu na całym świecie prowadzone są intensywne prace nad zmniejszeniem zawartości kobaltu w bateriach. O ogniwach Tesli – która wydaje się być liderem tego segmentu – już dziś mówi się, że posiada produkty bardziej zaawansowane niż najnowsze ogniwa NMC 811 innych firmy:

> Ogniwa 2170 (21700) w bateriach Tesli 3 lepsze niż ogniwa NMC 811 _przyszłości_

Zdjęcie otwierające: bryła grafitu (prawy dolny róg), rozebrane zużyte ogniwo litowo-jonowe, ogniwo litowo-jonowe, moduł (zbiór) ogniw Li-ion (c) Fortum

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version