Z pozoru oburzająca, po namyśle jednak całkiem sensownie wyglądająca sprawa. Otóż na forum Reddit pojawiło się zdjęcie jakiejś wyceny, na której bateria Forda Mustanga Mach-E kosztowała 54 685,8 dolarów kanadyjskich, równowartość ponad 174 000 złotych. To więcej niż bazowa cena netto Mustanga Mach-E z baterią o pojemności 68 kWh.
Oficjalny koszt zakupu baterii kontra spodziewane prawdziwe koszty jej wymiany
Widoczna na zdjęciu sugerowana cena jest oszałamiająca, dziwnym trafem jednak ktoś zdecydował się na zamazanie kwoty, jaką faktycznie za tę baterię zapłacono. Skoro chciał zrobić na nas wrażenie wartością, łatwo na tej podstawie wywnioskować, że finalna wartość musiała być niższa, może nawet znacząco niższa, skoro aż trzeba było ją ukryć.

Sugerowana przez producenta cena baterii Forda Mustanga Mach-E. Niektórzy żartowali, że tańszą alternatywą jest zakup baterii opakowanej w samochód (c) Terrh / Reddit
Ford Mustang Mach-E ma gwarancję na baterię na 8 lat lub 160 000 kilometrów. To znaczy, że jej awaria w tym okresie będzie się wiązała z bezkosztową naprawą lub wymianą akumulatora. Na podobnych warunkach oferowana jest większość modeli dostępnych na rynku, więc olbrzymia rzesza nabywców będzie miała spokój do co najmniej drugiej połowy bieżącej dekady.
Wydaje nam się, że zaproponowana powyżej zaporowa kwota to celowy zabieg producenta. Większość firm na świecie boryka się z niedoborem baterii, nikomu więc nie zależy, by trafiały one do starszych, sprzedanych już aut, skoro brakuje ich dla egzemplarzy nowych (patrz choćby obecna sytuacja General Motors z Boltem). Podejrzewamy zatem, że podobny stan utrzyma się przez kilka lat, a lukę na rynku wypełnią warsztaty nieautoryzowane.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: z opisanych powyżej powodów rekomendujemy zakup elektryków nowych lub z gwarancją producenta, ewentualnie modeli popularnych na rynku wtórnym (np. Nissan Leaf). Auta w wyjątkowo okazyjnych cenach mogą okazać się nienaprawialne. Kwestia staje się o tyle istotna, że unijne przepisy zobowiązują firmy do brania odpowiedzialności za recykling starych baterii. Im bardziej restrykcyjnie będą one egzekwowane, tym trudniejsze może być zdobycie wcześniejszych generacji akumulatorów. Na szczęście natura nie znosi próżni, rynek powinien poukładać się w nadchodzących latach.
> Polskie Forum Forda Mustanga Mach-E