Factorial Energy, jeden z najbardziej obiecujących dziś startupów, gdy chodzi o baterie ze stałym elektrolitem, pochwalił się ogniwami w formacie nadającym się do użycia w samochodach. Mają one gęstość energii wynoszącą 0,375 kWh/kg, czyli o kilkanaście procent wyższą niż najlepsze znane nam współczesne ogniwa Li-ion z ciekłymi elektrolitami. Trafią do wybranych egzemplarzy demonstracyjnych koncernu Stellantis w 2026 roku.
Baterie solid-state od Factorial. Bliżej, ale ciągle daleko
Stały elektrolit w ogniwach Li-ion ma pozwolić na bardzo szybkie ładowanie bez degradacji baterii oraz umożliwić osiąganie wysokich gęstości energii przez użycie litowych anod, które budują się w trakcie uzupełniania energii. Factorial twierdzi, że udało mu się dowieźć obydwa te parametry oraz że dokonał tego w ogniwach o rozmiarach przydatnych w samochodach elektrycznych, nie w prototypowych saszetkach (patrz np. QuantumScape) czy ogniwach guzikowych. Produkty startupu mają 77 Ah pojemności.
Ogniwa Factorial zaprezentowane pod koniec 2023 roku. Nie wiadomo, czy obecna forma jest identyczna (c) Factorial
Nowe ogniwa potrafią oddawać energię z mocą wynoszącą do 4 C (np. 300 kW z akumulatora o pojemności 75 kWh) i wytrzymały dotychczas 600 cykli pracy w procesie sprawdzania ich przydatności w segmencie motoryzacyjnym. Są też w stanie przyjąć taki ładunek, żeby od 15 do 90 procent naładowania przejść w ciągu 18 minut. Żaden z wspomnianych parametrów nie wywołuje dreszczu emocji, bo istnieją ogniwa Li-ion obsługujące oddawanie wyższych mocy, są też samochody ładujące się w 18 minut od 10 do 80 procent. Tym niemniej Factorial łączy wszystkie te parametry (i wysoką gęstość energii) w jednym produkcie – a to już jest pewien sukces.
Startup obiecuje funkcjonowanie w przedziale temperatur od -30 do 45 stopni Celsjusza, co też jest dobrym znakiem, bo wiemy już, że ogniwa nie wymagają podgrzewania do pracy. Gdyby wymagały, górna granica stałaby znacznie wyżej. Nie jest jasne, czy w pojemniku baterii musi panować wyższe ciśnienie – to dość częsty wymóg przy ogniwach Li-metal, bo te mocno pęcznieją, gdy są ładowane: jony litu wyciekają ze szczelin katody i rozpychają się w obudowie formując anodę. Z wcześniejszych deklaracji wynikało, że Factorial stosuje elektrolity częściowo zestalone (semi-solid-state, quasi-solid-state), teraz firma posługuje się określeniem „solid-state” (stały elektrolit).