Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Fabryka ogniw 4680 pod Berlinem ma być gotowa w ciągu dwóch lat. Zaraz, zaraz – a co z Modelem Y?

Ciekawa wypowiedź Joerga Steinbacha, ministra ekonomii Brandenburgii (Niemcy). Twierdzi on, że fabryka ogniw 4680 w Gruenheide (Niemcy), obok budowanej obecnie Giga Berlin, może rozpocząć funkcjonowanie w ciągu około dwóch lat, czyli na początku 2023 roku. Tylko co z Modelem Y, który miał mieć nową baterię już w tym roku?

Tesla Model Y z ogniwami 4680 – najpierw struktura, później chemia?

Joerg Steinbach w wywiadzie udzielonym Bloombergowi zapowiedział, że chciałby przekształcić Brandenburgię w centrum zaopatrzeniowe dla przemysłu aut elektrycznych. Ważnym punktem będzie nowa fabryka Tesli, z której jeszcze w tym roku powinny zacząć wyjeżdżać Tesle Model Y. Ale to nie koniec: w ciągu dwóch lat mają tam powstać zakłady Tesli produkujące ogniwa (źródło).

Jak wspomniał w listopadzie 2020 roku Elon Musk, może to być największa fabryka ogniw na świecie z produkcją wynoszącą 200-250 GWh ogniw rocznie. Teraz wiemy także, że lokalizacja zostanie przynajmniej częściowo sfinansowana przez Komisję Europejską.

Usłyszeliśmy wreszcie, że niemiecka Tesla Model Y ma być budowana w postaci odlewów i z wykorzystaniem baterii strukturalnej, a więc bazującej na ogniwach 4680. Samochody będą zjeżdżały z linii produkcyjnych już w tym, 2021 roku. Absurdem jest sądzić, że będą czekały dwa lata na sprzedaż.

Wydaje się, że jedynym sensownym wytłumaczeniem zapowiedzi Steinbacha w świetle słów Muska jest połączenie baterii strukturalnej (ogniwa 4680) z dotychczasową chemią stosowaną w ogniwach 2170. Sama tylko zmiana formatu wykorzystywanych ogniw daje szansę na zwiększenie zasięgu o 16 procent – bez jakichkolwiek dalszych ingerencji w katodę czy anodę.

Słowem: pierwsze Tesle Y „Made in Germany” będą prawdopodobnie miały starą chemię w zupełnie nowych bateriach.

A z czasem, gdy uda się rozwinąć masową produkcję ogniw 4680 z krzemowymi anodami, pojawi się możliwość zastosowania ich w modelach z niższych półek cenowych – na przykład w Modelu Y właśnie. O ile będzie to konieczne, bo może się przecież okazać, że 350 kilometrów zasięgu autostradowego przy 150 km/h i 500 kilometrów przy 120 km/h będzie dla nabywców na tyle wystarczające, że nie zechcą oni dopłacać do aut z droższymi ogniwami.

> Tesla Model Y Performance – realny zasięg przy 120 km/h to 430-440 km, przy 150 km/h – 280-290 km. Re-we-lac-ja! [wideo]

Nowa fabryka ogniw Tesli ma stanąć w obrębie Giga Berlin, czyli obok zakładów wytwarzających samochody. Tak wyglądał ten plac budowy wczoraj, 11 lutego 2021 roku:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]
Exit mobile version