W trakcie targów IAA 2024 w Hanowerze (2024) odwiedziliśmy stoisko chińskiego producenta ogniw Eve Energy. Firma pokazała cały zestaw swoich ogniw, w tym stojące obok siebie najnowsze wysokoniklowe 4695 oraz 2170. Okazało się, że w obu przypadkach odbiorcą było m.in. BMW, ale o ile 4695 faktycznie mają trafiać do samochodów, to 2170 stosowane są w narzędziach. Na stoiskach innych wystawców też znaleźliśmy garść ciekawostek, w tym kompletnie nowe 46120 czy LMFP.

Ogniwa i baterie Li-ion w nowoczesnym transporcie

Podczas gdy na Elektrowozie pewną tradycją stał się cykl „nowy tydzień, nowa bateria”, na targach pojazdów komercyjnych nie ścigano się na najwyższe gęstości energii, najwyższe pojemności i wybieganie w przyszłość. Absolutnie nikt nie zapowiadał ogniw ze stałym elektrolitem. Producenci deklarowali raczej elastyczność w przystosowywaniu swoich ogniw Li-ion do różnych zadań, obiecywali też bezpieczeństwo albo korzystny stosunek możliwości do ceny. Na stoisku Eve Energy po raz pierwszy zobaczyliśmy na żywo ogniwa 4695 obok 2170. Te ostatnie Tesla stosuje w Modelu 3 i Y oraz Semi, ale BMW wykorzystuje je do zadań pobocznych. Ważniejsze są ogniwa 4695, które pojawią się w samochodach z linii Neue Klasse:

BYD zaprezentował modele baterii LFP w skali 1:2, które przeznaczone były do różnych zastosowań: ciężarówek, autobusów, mniejszych samochodów dostawczych. Szczególnie imponujący był pakiet o pojemności 204 kWh, bo na podstawie modelu dało się wywnioskować, że wersja w normalnej skali zmieściłaby się na blacie typowego domowego stołu. Oczywiście pod warunkiem, że zostałby on solidnie wzmocniony, bo cały pakiet wraz z obudową i obsługującą go elektroniką waży około 1,5 tony.

Chiński CALB twierdził, że dysponuje ogniwami 46120, które da się ładować z mocą 6 C (6 x pojemność, w 10 minut do 80 procent). Firma nie chwaliła się chemią, ale sądząc po formacie, patrzymy na ogniwa wysokoniklowe (NCx). To o tyle istotne, że wariant 46120 (4,6 cm średnicy, 12 cm wysokości) również trafi do BMW z linii Neue Klasse, tyle że do aut z nadwoziami typu SUV – czy zatem następca BMW iX3 przyjmie na ładowarce 0,5 MW i więcej? Dodajmy, że akurat cylindrów 46120 nie wyłożono na żadnym stoisku, nawet CALB.

Interesującą nowinką były ogniwa NCMA (katody nikiel-kobalt-mangan-glin) w formacie 2170 o bardzo wysokiej zawartości niklu, które już dziś trafiają prawdopodobnie do Tesli Model 3 i Y. LG Energy Solution pokazało nawet piętrowy moduł oparty na takich ogniwach – i nie zdziwimy się, jeżeli bardzo podobny zasila Teslę Semi:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 5]