Enevate, startup, który pozyskał finansowanie w kilku liczących się firmach, ogłosił dostępność nowych ogniw Li-ion i natychmiastową gotowość do ich masowej produkcji. Oferują one wyższą gęstość energii i czasy ładowania krótsze niż aktualnie produkowane ogniwa litowo-jonowe.

Baterie Enevate XFC-Energy: do 75 procent baterii w 5 minut i wyższe gęstości energii

W Enevate zainwestowało LG Chem oraz alians Renault-Nissan-Mitsubishi, nie jest to zatem firma Krzak i S-ka, która dużo mówi, a nie jest w stanie niczego zaprezentować (vide: Kolibri). Startup oznajmił właśnie światu, że ma gotowe do masowej produkcji ogniwa Li-ion, które są lepsze od obecnie stosowanych rozwiązań (źródło).

Baterie XFC-Energy wykorzystują anodę krzemową zamiast stosowanej standardowo grafitowej. Firma chwali się, że osiągnęła gęstość energii wynoszącą 0,8 kWh/l i 0,34 kWh/kg. Najlepsze ogniwa Li-ion pokazane przez godnego zaufania producenta z tej branży, których parametry zostały ujawnione, osiągają 0,7 kWh/l i 0,3 kWh/kg, czyli o kilkanaście procent mniej.

W przedziale powyżej 0,3 kWh/kg są już tylko zapowiedzi i prototypy:

> Alise Project: Nasze ogniwa litowo-siarkowe osiągnęły 0,325 kWh/kg, idziemy do 0,5 kWh/kg

Enevate podkreśla, że opracowane przez nich rozwiązanie może zostać zastosowane z bogatymi w nikiel katodami, np. NCA, NCM lub NCMA i wytrzymuje ponad 1 000 cykli ładowania. Anody mogą być wytwarzane z szybkością 80 metrów na minutę, mogą mieć szerokość 1 metra i długość ponad 5 kilometrów (!), co jest istotne przy zorganizowanej produkcji na dużą skalę.

Ogniwo HD-Energy firmy (c) Enevate

Ładowanie szybsze niż tankowanie wodoru. O ile stacja ładowania podoła

Najważniejsze na koniec: ogniwa są w stanie wytrzymać ładowanie do 75 procent w 5 minut. Na przykładzie Tesli Model 3 policzmy, co mogłoby to znaczyć.

Tesla Model 3 Long Range dysponuje baterią o użytecznej pojemności wynoszącej 74 kWh. Zakładamy – co nie jest takie oczywiste – że Enevate mówi o ładowaniu „od 10 do 75 procent”, czyli o uzupełnieniu 65 procent pojemności akumulatora.

Akumulator elektryka wykorzystującego technologię Enevate XFC-Energy przyjąłby 48 kWh energii w 5 minut. Oczywiście pod warunkiem, że stacja ładowania byłaby w stanie obsłużyć moc ładowania dochodzącą do 580 kW.

Jeśli przyjmiemy, że Tesla Model 3 zużywa 17,5 kWh/100 km (175 Wh/km), zasięgu przybywałoby z szybkością +3 300 km/h (+55 km/min).

Zasilana ogniwami paliwowymi Toyota Mirai tankowana przez Jamesa Maya uzupełniała wodór z szybkością wynoszącą +3 260 km/h (+54,3 km/min):

> Tesla Model S kontra Toyota Mirai – opinia Jamesa Maya, bez werdyktu [wideo]

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 13 głosów Średnia: 4.4]