SK IE Technology, firma-córka SK Innovation, poinformowała oficjalnie o uruchomieniu w Polsce pierwszej fabryki separatorów ogniw Li-ion. Separator to część, która oddziela dwie elektrody; we współczesnych ogniwach litowo-jonowych jest to zwykle polimerowa gąbka nasączona elektrolitem. Z ogniw SK Innovation korzystają m.in. samochody marki Kia.
SK Innovation w Polsce
SK Group (Innovation) to trzeci największy czebol w Korei Południej. Grupa zajmuje się przemysłem chemicznym, petrochemicznym, półprzewodnikami (patrz: Hynix), a także sektorami związanymi z energetyką. Jako że w ostatnich latach wyjątkowo mocno rozwijała się część grupy produkująca ogniwa Li-ion, wydzielono ją do osobnej firmy: SK On.
Ogniwa SK Innovation stosowane są m.in. w Kiach, chociaż koncern stopniowo zawiązuje współpracę z innymi producentami samochodów, w tym z Volkswagenem czy Fordem.
Producent ogłosił, że w IV kwartale 2021 roku wystartuje w Dąbrowie Górniczej fabryka separatorów zarządzana przez firmę-córkę, SK IE Technology. Decyzję o jej budowie podjęto w listopadzie 2018 roku, teraz oficjalnie ją otwarto. Wiadomo już też, że na terenie Polski powstaną trzy kolejne zakłady należące do SK IE Technology. Ich budowę zaplanowano na Śląsku, rozruch ma mieć miejsce w latach 2023-2024 (źródło).
Fabryka w Dąbrowie Górniczej ma wytwarzać łącznie 340 milionów metrów kwadratowych separatorów, co powinno wystarczyć na baterie do 300 tysięcy samochodów elektrycznych. Wszystkie zakłady SK IE Technology na świecie będą docelowo wytwarzać 2 730 milionów metrów kwadratowych separatorów, co przekłada się na baterie do 2,4 miliona samochodów elektrycznych.
Separatory już teraz „dostarczane są głównym producentom ogniw”, zatem korzysta z nich nie tylko SK Innovation/SK On. Firma chwali się zamówieniami na produkcję z trzeciej i czwartej fabryki (!), które ruszą dopiero za 2-3 lata. I cytuje dane, z których wynika, że europejski rynek baterii urośnie z 82 GWh ogniw w tym roku do 410 GWh ogniw w roku 2026.