Zastępca dyrektora generalnego koncernu SAIC ujawnił, że firma dysponuje baterią ze stałym elektrolitem, którą opracowała na własną rękę. Akumulator ma najpierw trafić do samochodu marki MG, donosi portal CarNewsChina. Mówi się, że auto z nowymi ogniwami pojawi się na rynku już w drugim kwartale 2025 roku. Toyota, która od lat zapowiada stały elektrolit w samochodach, obiecuje produkcję takowych dopiero w 2027 lub 2028 roku – i to w niewielkich ilościach.

Stały elektrolit pojawi się najpierw w chińskich samochodach?

Wiara w Toyotę przestaje mieć sens. Choć Japończycy zapowiadają stały elektrolit od co najmniej minionej dekady, to Chiny są dziś państwem, które najszybciej rozwija ogniwa Li-ion. Nio sprzedaje już baterie z elektrolitem półstałym (semi-solid state battery, SSSB), teraz SAIC ujawnia, że ma akumulatory z elektrolitem całkowicie zestalonym (all-SSB, ASSB). A stały elektrolit to lżejsze pakiety, większe gęstości energii, lepsze zasięgi, jeszcze wyższe moce ładowania i krótsze postoje podczas uzupełniania energii.

Skoro koncern SAIC zapowiada baterię ze stałym elektrolitem na rok 2025, CarNewsChina spekuluje, że nowe ogniwa mogą trafić do modelu MG Cyber GTS. To MG Cyberster w wariancie z twardym dachem, który może mieć 400+ kW mocy. Najmocniejsza dziś wersja MG Cyberster GT ma 375 kW/510 KM i 725 Nm momentu obrotowego, a Cyber GTS, wiadomo, musi być mocniejszy. Idealnie byłoby, gdyby otrzymał też akumulator o pojemności większej niż obecne 77 (74,4) kWh.

MG Cyber GTS jako koncept. To on może dostać baterie solid-state (c) MG Motor

SAIC nie jest jedynym koncernem, który pracuje nad ogniwami ze stałym elektrolitem. BMW, Volkswagen czy Mercedes testują już wczesne próbki takowych, chociaż nie spodziewają się samochodów z nimi przed drugą połową dekady. Toyota zapowiada „coś” na koniec dziesięciolecia. Chiński przemysł motoryzacyjny, bateryjny i branża badawcza połączyli siły w pracach nad ASSB, ale największy producent ogniw na świecie, chiński CATL, ocenia postępy w pracach na „4” w skali od 1 do 10, gdzie wczesna komercjalizacja to okolice „7”. Tenże sam CATL twierdzi, że zaszedł tak daleko, jak nikt inny.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: