CATL zaprezentował nową linię baterii przeznaczoną do pojazdów dostawczych, CATL Tianxing. Pakiety mają mieć od 30 do 200 kWh pojemności, obecnie oferowane są w dwóch wersjach: Tianxing L Superfast Charging, która obsługuje ultraszybkie ładowanie, oraz Tianxing L Long Range pozwalającą na maksymalne zasięgi. W obu przypadkach gwarancja producenta to 800 000 kilometrów, pięć razy więcej niż w typowych samochodach elektrycznych.
Baterie do aut dostawczych lepsze niż pakiety w topowych elektrykach
Akumulator CATL Tianxing L przeznaczony do ultraszybkiego ładowania radzi sobie z mocami do 4 C, co przy pojemności wynoszącej 140 kWh oznacza możliwość aplikowania mu elektronów z mocą 560 kW i oraz napełnienie baterii do 100 procent w 15 minut (=60/4). CATL twierdzi wręcz, że odzyskanie 60 procent zasięgu (zapewne chodzi o „chińskie” 20 -> 80 procent) trwa zaledwie 12 minut. Ceną za te parametry jest nieco niższa gęstość ogniw, która przekłada się na 0,155 kWh/kg na poziomie pakietu.
— CATL (@catl_official) July 5, 2024
Dodajmy, że ta ostatnia wartość to poziom pierwszych baterii Tesli Model 3 opartych na ogniwach wysokoniklowych produkowanych przez firmę Panasonic (Li-NCA), czyli wprowadzonych na rynek zaledwie siedem lat temu. Tylko że tamtych nikt nie katował mocami 4 C. CATL uzyskał identyczną gęstość energii m.in. dzięki rezygnacji z modułów – pakiety CATL Tianxing budowane są w technologii cell-to-pack, ogniwo-szkieletem-baterii.
Drugim wariantem Tianxing L jest wersja o maksymalnej dostępnej gęstości energii, bo 0,2 kWh/kg na poziomie akumulatora i 200 kWh pojemności, ale dająca się ładować z mocami – strzelamy – na poziomie 1 do 1,5 C, czyli wymagająca 40-60 minut postoju przy ładowarce. Deklarowany zasięg wykorzystujących ją pojazdów ma wynieść 500 kilometrów. Obydwie baterie CATL Tianxing L są już stosowane w 21 modelach trzynastu różnych producentów, wśród których jest m.in. Maxus (SAIC), JAC, Yutong czy Dongfeng.