Portal 36kr powołujący się na źródła w branży, twierdzi, że CATL prezentuje producentom samochodów ogniwa LFP o pojemności 173 Ah, które mają kosztować co najwyżej 0,4 yuana za Wh, równowartość 220 złotych/55,6 dolarów za 1 kWh. W zeszłym roku standardem miała być stawka wynosząca 0,8-0,9 yuana/kWh, równowartość 440-500 zł/111-123 dolarów za 1 kWh, ponad dwukrotnie wyższa! Ogniwa mają w standardzie obsługiwać ładowanie z mocą 2,2 C (2,2 x pojemność). 

Chińscy producenci nie hamują z ogniwami

Wspomniane ogniwa CATL to ogniwa prostopadłościenne zgodne są z proponowanymi standardami niemieckiej VDA, czyli mają 17,3 cm szerokości, 11,5 cm wysokości oraz 3,2 lub 4,5 cm grubości. W poprzedniej dekadzie VDA chciała ułatwić życie producentom samochodów, dlatego ustaliła konkretne wymiary ogniw dla hybryd i aut elektrycznych, żeby firmy motoryzacyjne nie musiały za każdym razem eksperymentować z różnymi formatami.

Zaskoczeniem jest moc ładowania: 2,2 C to region raczej ogniw wysokoniklowych lub LFP domieszkowanych manganem, tymczasem tutaj mówi się o zwykłych LFP. Z doniesień 36kr wynika, że niektórzy producenci przejdą na nowe ogniwa CATL już w połowie roku (źródło). Podana cena wynosząca 55,6 dolara za 1 kWh to wartość maksymalna, która nie zostanie przekroczona. BloombergNEF przez wiele lat prognozował, że samochody elektryczne zrównają się ze spalinowymi, gdy cena ogniw zjedzie do poziomu 100 dolarów/kWh.

Ogniwa prostopadłościenne CATL. Fotografia ilustracyjna z 2019 roku. Porównaj pojemność topowych wtedy ogniw wysokoniklowych (na dole, w środku) (c) CATL

Raport dotyczący BYD nie mówi nic o materiałach, cytuje natomiast wewnętrzne zachęty, by dalej optymalizować koszty. A jeśli za optymalizację kosztów biorą się dwaj najwięksi producenci ogniw na świecie, to wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa muszą podążyć tym szlakiem, o ile nie chcą wypaść z rynku. W szczególnie trudnej sytuacji mogą być przedsiębiorstwa japońskie i południowokoreańskie, które skupiły się na droższych chemiach wysokoniklowych (NCx) – ogniwa LFP już je doganiają pod względem większości parametrów.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: