Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CATL pracuje nad drugą generacją Na-ion. Chce produkować hybrydowe baterie AB: Na-ion/Li-ion. Stały elektrolit w 2027 roku

CATL poinformował, że pracuje nad drugą generacją ogniw Na-ion, która osiągnie gęstość energii wynoszącą 0,2 kWh/kg, czyli w okolicy dobrych ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP Li-ion). Firma planuje skonstruować baterię AB, w której pojemniku znajdą się ogniwa Na-ion uzupełnione o Li-ion. Jednocześnie producent zapowiada, że z małymi seriami ogniw solid-state będzie gotowy w 2027 roku, ponieważ ich wytwarzanie „nadal jest wyzwaniem”.

CATL i postępy technologii bateryjnych

W 2021 roku CATL zaprezentował pierwszą generację ogniw sodowo-jonowych (Na-ion), wykorzystującą je baterię, zapowiedział możliwość dostaw i… temat ucichł. Teraz, w 2024 roku, największy producent ogniw na świecie twierdzi, że druga generacja Na-ionów będzie miała gęstość energii wynoszącą 0,2 kWh/kg (źródło), co jest wartością porównywalną do LFP. Dodajmy, że najlepsze masowo produkowane ogniwa wysokoniklowe mają gęstości energii przekraczające 0,3 kWh/kg.

Pierwszymi samochodami z bateriami Na-ion od CATL mają być modele Chery.

Ale sód ma atomy większe niż lit, więc przy zbliżonych gęstościach grawimetrycznych (uwzględniających masę), ogniwa Na-ion prawdopodobnie zawsze będą miały niższe gęstości wolumetryczne (uwzględniające objętość). W efekcie baterie Na-ion o tych samych pojemnościach, co Li-ion, będą potrzebowały większych pojemników. Dlatego CATL równolegle rozwija baterię AB, która pozwoli na połączenie zalet Li-ion (wyższa pojemność) i Na-ion (niższa cena) w jednym pakiecie. Problemem jest zarządzanie takim zestawem, bo dwa niezależne BMS-y skutecznie zjadłyby ewentualny zysk z użycia tańszych ogniw.

Baterie solid-state

Małe serie ogniw ze stałym elektrolitem CATL chce mieć w 2027 roku, cytuje inżyniera z firmy portal CnEVPost. Dojrzałość technologii w skali 1-9 oceniono na 4, w 2027 roku ma to być 7 lub 8, bez gotowości do masowej produkcji, bo ta nadal stanowi wyzwanie i jest kosztowna. Problematyczna jest też choćby przepuszczalność jonów w elektrolitach stałych w porównaniu do elektrolitów ciekłych. Tym niemniej CATL spodziewa się, że solid-state powinny osiągnąć gęstości energii do 0,5 kWh/kg i uważa się za lidera w tym segmencie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version