Chiński CATL uruchomił podstronę reklamującą swoją baterię Qilin CTP 3.0. Oprócz informacji, które podawaliśmy już wcześniej, znalazła się na niej wzmianka o możliwości uzupełnienia energii do 80 procent w 5 minut. Daje to poziom około 8,4 C, 8,4 razy pojemność baterii, czyli 420 kW przy baterii 50 kWh. To ponad 2,5 raza więcej niż najlepsze współczesne nam ogniwa stosowane w samochodach!
Ładowanie z szybkością tankowania wodoru lub LPG
Podczas wcześniejszej oficjalnej prezentacji baterii Qilin słyszeliśmy o uzupełnieniu energii do 80 procent w 10 minut. Teraz w witrynie CATL pojawiła się informacja, że chodzi o zaledwie 5 minut. Chińczycy, owszem, miewają skłonność do lekkiej przesady, ale mówimy w końcu o największym dostawcy ogniw Li-ion na świecie. Czy decydowałby się on na podawanie z gruntu fałszywych danych, które każdy producent samochodów zechce zweryfikować przy pierwszym spotkaniu?
Możliwość uzupełnienia energii w 5 minut (+3 000 km/h), nawet jeśli mówimy o przedziale 10->80 procent, zmienia wszystko. To mniej więcej tyle samo czasu, ile potrzebujemy na zatankowanie wodoru i tylko minimalnie więcej niż wynosi czas nalewania klasycznego paliwa. A jeśli weźmiemy pod uwagę, że przy tankowaniu dodatkowo odstoimy swoje w kolejce w celu uiszczenia opłaty, ładowanie może okazać się krótsze.
Nawet moce uzupełniania energii nie powinny okazać się aż tak dużym problemem. Dostępne w Polsce stacje Ionity dysponują przyłączami obsługującymi w sumie pod 500 kW (co sprawdziliśmy osobiście na MOP Niesułków), tu i ówdzie zatem już dziś istnieje infrastruktura, która uniesie ładowanie z szybkością kilkuset kilowatów. Gdyby jej nie było, zawsze możliwe jest zastosowanie magazynu energii, który powinien dysponować zapasem na 1-1,5 samochodu.
Baterie Qilin wykonane są w technologii CTP, cell-to-pack, ogniwa tworzą w nich szkielet akumulatora. Producent chwali się katodami nikiel-kobalt-mangan, NCM811 oraz domieszkowanymi krzemem anodami. Nie brzmi to szczególnie przełomowo, więc tajemnica musi tkwić w ultrawydajnym systemie chłodzenia lub dodatkowych separatorach uniemożliwiających wzrost litowych dendrytów.