W sierpniu 2023 roku CATL zaprezentował ogniwa nazwie ShenXing Superfast Charging Battery. Są to ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, które można ładować z mocą 4 C, 4 x pojemność. To rewelacyjny rezultat, w branży motoryzacyjnej najwyższe moce ładowania osiągano przy ogniwach Li-ion z katodami nikiel-kobalt-mangan lub nikiel-kobalt-glin (NCM, NCA), ale nawet w tych przypadkach nie przekraczano 3,3-3,4 C.
Tymczasem wspomniane ogniwa LFP mają sporo innych zalet w porównaniu do Li-NCM/NCA.
Nowe ogniwa LFP ShenXing od CATL w chińskich markach premium
Neta jest marką należącą do chińskiego Hozon Auto, Avatr z kolei to joint-venture Changan Automobile, CATL i Huawei. Neta powoli wędruje w stronę klasy wyższej rezygnując z modeli najtańszych (Neta N01), Avatr wprost sygnalizuje, że jest producentem premium. Zaprezentowany niedawno Avatr 12 w najbardziej podstawowej wersji ma 230 kW/313 KM mocy w jednym silniku napędzającym tylną oś i baterię o pojemności około 91 kWh. Są też warianty mocniejsze. Długość samochodu to 5,02 metra, rozstaw osi wynosi 3,02 metra, auto konkuruje więc z Teslą Model S, Mercedesem EQE czy BMW i5:
Jeśli Avatr i Neta zdecydowały się na użycie ogniw LFP od CATL, jest to wyraźny sygnał dla rynku, że pod wieloma względami dogoniły lub przegoniły one ogniwa oparte na niklu. CATL obiecuje w ShenXing LFP niską grubość pakietu i ładowanie z mocą 4 C, co przy podstawowym pakiecie Avatra 12 oznaczałoby ponad 360 kW mocy na ładowarce. Dodajmy, że współczesne nam chińskie samochody elektryczne z ogniwami LFP niechętnie przekraczają 1,5 C – skok jest zatem gigantyczny.
To nie wszystko: nowe ogniwa LFP od CATL mają mieć bardzo dobrą wydajność zimą, ładowanie od 0 do 80 procent przy -10 stopniach ma trwać 30 minut. Naszym zdaniem: konieczne jest wtedy dodatkowe podgrzewanie ogniw, stąd też CATL mówi o „baterii”, nie o „ogniwach”. Tak dobre parametry osiągnięto dzięki „wielostopniowej wielowarstwowej konstrukcji elektrody” oraz „ultraprzewodzącemu elektrolitowi„, cokolwiek miałoby to znaczyć. Pierwszym samochodem z nowymi bateriami CATL miał być Huawei Luxeed S7, teraz przybędą nam Nety i Avatry.
Nota od redakcji Elektrowozu: Google Translate podpowiada nam, że chińskie określenie tej baterii to mniej więcej „Cudownie ultraszybko ładująca się bateria”, co pasuje do marketingu z Państwa Środka, by opisywać swój produkt używając możliwie najbardziej wzniosłych słów. Nie wiemy, jak przetłumaczyć ten termin technologicznie, dlatego zostaniemy przy ShenXing.