Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CATL chce wprowadzić baterię strukturalną ogniwa-do-podwozia, CTC, w okolicy 2025 roku

Ciekawe, ale i zaskakujące informacje chińskiego CATL. Jeden z największych producentów ogniw Li-ion i baterii na świecie w okolicy 2025 roku chce wprowadzić na rynek akumulatory wykonane w technologii ogniwa-do-podwozia, Cell-to-Chassis. Firma już od pewnego czasu oferuje układy ogniwa-do-pakietu, Cell-to-Pack, więc CTC byłoby kolejnym krokiem w kierunku pozbywania się „zbędnych” elementów baterii.

CATL CTC – jak to ma działać?

CATL po raz pierwszy w historii zapowiedział pakiety CTP w 2019 roku. Pierwszymi producentami, którzy oficjalnie zadeklarowali ich wykorzystanie, są BAIC w modelu EU5 oraz Mercedes w modelu EQS. Jednak portal Cnevpost utrzymuje, że baterie CTP CATL są już stosowane w Nio oraz Tesli Model 3 SR+ z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi. Jak dotychczas żaden z wymienionych producentów się do tego nie przyznał.

A na czym może polegać technologia ogniwa-do-podwozia, Cell-to-Chassis? Oceniając po sformułowaniu: zniknąłby akumulator jako samodzielny pojemnik, a zamiast niego pojawiłyby się ogniwa będące filarami podwozia i gwarantami sztywności całej struktury. Prezes CATL idzie nawet dalej i sugeruje, że w ramach CTC można zagospodarować również silnik czy układy sterujące. Słowem: obudowy silników czy ogniw byłyby „strunami” utrzymującymi sztywność samochodu.

Technologia CTC ma być dostępna w okolicy 2025 roku.

CATL będzie musiał nagimnastykować się ze swoim wynalazkiem albo po prostu pójdzie śladem Tesli, która stworzyła baterię strukturalną CTP w oparciu o cylindryczne ogniwa 4680. Zastosowany przez kalifornijskiego producenta układ plastra miodu jest jedną z najbardziej optymalnych struktur w przyrodzie i ma szereg zalet w stosunku do baterii CTP opartych na ogniwach prostopadłościennych: gwarantuje wyższą sztywność, lepszą dystrybucję ciepła i sił podczas ewentualnego zderzenia.

Co ciekawe: to, że plaster miodu daje najwyższą efektywność podziału powierzchni na równe obszary przy najniższym obwodzie figur udało się udowodnić matematykowi Thomasowi Halesowi dopiero w 1999 roku, choć tematem zajmowano się od starożytności. Swój wkład w zagadnienie miał również polski matematyk Jan Brożek (Joannes Broscius).

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, fabryka ogniw CATL (c) CATL

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 2.2]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version