Hideaki Horie, założyciel firmy APB Corp., twierdzi, że stworzył baterie Li-all-poly (ang. all-polymer batteries, stąd nazwa firmy), które mogą być o 90 procent tańsze w produkcji niż klasyczne ogniwa litowo-jonowe z ciekłym elektrolitem. Japończyk chce wytwarzać ogniwa „jak stal”, a nie „jak [skomplikowane] urządzenia elektroniczne”.

Baterie all-poly… najwcześniej za kilka-kilkanaście lat?

W wypowiedzi dla Reutersa Horie podkreśla, że każde współczesne ogniwo litowo-jonowe wymaga laboratoryjnej czystości pomieszczeń, filtrowania powietrza, kontrolowania wilgotności i zanieczyszczeń w wysoce reaktywnych składnikach ogniw. Dlatego nowe fabryki baterii są tak drogie, ich uruchomienie kosztuje miliardy dolarów.

APB zastąpiło metalowe elektrody oraz ciekłe elektrolity strukturą zatopioną w polimerach (żywicy). Całość ma strukturę bipolarną, to znaczy klasyczne elektrody zostały zintegrowane z obudową ogniwa, a pomiędzy nimi znalazłaby się warstwa polimeru. Efektywnie jest to więc pewna wariacja Li-poly, którą twórca nazywa all-poly.

> Tesla patentuje elektrolit do ogniw Li-metal bez anody. Model 3 z realnym zasięgiem pod 800 km?

Horie utrzymuje, że jest w stanie wytwarzać ogniwa o długości do 10 metrów oraz układać je warstwami na sobie, by zwiększyć ich pojemność (źródło). Naukowiec raczej wie, co mówi: wraz z Sanyo Chemical Industries w 2012 roku wyprodukował układy Li-poly z przewodzącym żelem polimerowym.

Warstwowa struktura ogniw [Li]-all-poly firmy APB (c) APB

W przeciwieństwie do ogniw Li-ion, ogniwa [Li]-all-poly nie byłyby podatne na zapłon po nakłuciu. Naładowane ogniwo litowo-jonowe w miejscu uszkodzenia może się rozgrzać do 700 stopni Celsjusza, natomiast dzięki bipolarnej strukturze ogniw APB wyzwalająca się energia rozpraszałaby się po większej powierzchni. Brak ciekłego i łatwopalnego elektrolitu jest dodatkową zaletą.

Tesla zmienia plany dotyczące fabryki pod Berlinem: bez ogniw, mniej samochodów. Ogniwa będą… z Polski?!

Minusy? Są. Przepływ ładunków w polimerze jest trudniejszy niż w ciekłym elektrolicie, dlatego ogniwa all-poly mogą mieć niższą pojemność. W dodatku ich bipolarna struktura wymusza łączenie szeregowe (jedna za drugą), co utrudnia kontrolowanie stanu poszczególnych ogniw. Z tego powodu Hideaki Horie chce oferować swój produkt w zastosowaniach stacjonarnych, np. magazynach energii.

Firma zebrała już 8 miliardów jenów (równowartość 295 milionów złotych) i planuje uruchomić produkcję ogniw all-poly jeszcze w tym roku. Do 2023 roku APB chce wytwarzać 1 GWh ogniw rocznie.

> Nissan Ariya – specyfikacja, cena i wszystko, co wiemy. No, no, dobrze się zapowiada, tylko to Chademo… [wideo]

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]