BYD Energy Storage, oddział chińskiego BYD-a, drugiego największego producenta ogniw Li-ion na świecie, ogłosił zawiązanie porozumienia z firmą Greenvolt Power. Uruchomi dla niej dwa magazyny energii o łącznej pojemności 1,6 GWh i mocy 400 MW, czyli nadające się do podtrzymania zasilania przez 4 godziny. Greenvolt chwali się inwestycjami w magazyny o łącznej mocy 2,6 GW, czyli około 10,4 GWh.

Dwa nowe magazyny energii w Polsce

Magazyny energii zostaną uruchomione w Turośni Kościelnej (Mapy Google TUTAJ) oraz Nowej Wsi Ełckiej (TUTAJ), obydwa będą miały po 800 MWh pojemności i 200 MW mocy. Pierwszy z nich zostanie podpięty do sieci operatora o napięciu 110 kV, drugi zostanie podłączony do sieci 220 kV. Budowa już się rozpoczęła, teraz powstaje infrastruktura do podstacji mocy. Dostawy podzespołów mają ruszyć w czwartym kwartale 2025, do uruchomienia ma dojść w pierwszym kwartale 2026 roku. Greenvolt Group zapowiada pełną funkcjonalność w 2028 roku (źródło).

W roku 2024 wydział BYD-a przeznaczony do obsługi magazynów energii oddał do użytku w sumie 194,7 GWh pojemności. Magazyny Li-ion zwykle programowane są do wsparcia czterogodzinnego przy maksymalnej mocy, możemy zatem oszacować, że łączna moc wszystkich instalacji wynosi niecałe 49 GW. Dla porównania: elektrownia Bełchatów, jeden z największych światowych emitentów CO2 w sektorze energetycznym, ma 5,1 GW zainstalowanej mocy.

Z drugiej strony patrząc: dwa magazyny energii Greenvolt Power o mocy 400 MW ulokują tę firmę w TOP20 polskich dostawców mocy (porównaj tabelę TUTAJ). W stosunku do klasycznych elektrowni maksimum możliwości będzie dostępne tylko przez krótki czas, tym niemniej włączanie zasobów będzie odbywało się natychmiastowo. Polskie magazyny powstaną prawdopodobnie w oparciu o system BYD-a o nazwie Cube ESS, kontenerowe zestawy, które łączone są w duże instalacje.

Magazyn energii na rozwiązaniach BYD-a uruchomiony w Arabii Saudyjskiej. Ma pojemność 2,6 GWh (źródło)

Z dotychczasowych ogłoszeń wynikało, że największy magazyn energii w Polsce powstanie dzięki współpracy PGE i LG En Sol. Ma mieć 981 MWh pojemności i 262 MW mocy. Komunikat Greenvolt Power nieco przyćmiewa deklarację PGE, ale tutaj mamy do czynienia z dwoma osobnymi instalacjami. Jako ciekawostkę na koniec dodajmy, że 1,6 GWh ogniw Li-ion odpowiada 20 000 samochodów z bateriami o pojemności 80 kWh.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: