Główny inżynier BYD-a, Sun Huajun, podczas konferencji podsumowującej prace nad ogniwami solid-state, zapowiedział, że BYD będzie gotowy w 2027 roku, by przeprowadzić demonstrację technologiczną i pokazać samochód z baterią ze stałym elektrolitem. Masowa komercjalizacja spodziewana jest dopiero w latach trzydziestych – i wtedy możliwe będzie osiągnięcie kosztów produkcji zbliżonych do kosztów związanych z ogniwami Li-ion wykorzystującymi elektrolity ciekłe.

BYD i pakiety ASSB (ang. all-solid-state battery; bateria ze stałym elektrolitem)

Slajd z prezentacji inżyniera pojawił się na Weibo, skąd przedostał się na Iksa. Nie ma na nim zbyt wiele informacji, wyczytamy głównie, że BYD pracuje nad ogniwami solid-state na wszystkich poziomach, od składu elektrod, do konstrukcji samych ogniw. Firma stworzyła już prototypowe ogniwa o pojemności 20 i 60 Ah, w 2024 roku rozpoczęła też testowanie kompletnej baterii ze stałym elektrolitem. Tak jak olbrzymia większość przedsiębiorstw w branży, firma poszła w elektrolity oparte na siarczkach; niektóre źródła twierdzą, że ogniwa ASSB BYD-a osiągnęły gęstość wynoszącą 0,4 kWh/kg wobec około 0,32 kWh/kg w topowych ogniwach Li-ion z ciekłymi elektrolitami.

BYD planuje „demonstracyjne wykorzystanie” ogniw solid-state w okolicy 2027 roku. Masowa komercjalizacja może się ziścić dopiero w przyszłej dekadzie. Inżynier nie chciał mówić o pieniądzach, bo jego zdaniem „nie ma sensu dyskusja o kosztach, gdy nie ma masowości”, ale uspokajał, że w perspektywie długoterminowej kwoty mogą być zbliżone, jak w przypadku ogniw z ciekłymi elektrolitami. Szczególnie, że głównym składnikiem katod nadal pozostają nikiel i kobalt, które mają duży wpływ na finalną cenę ogniwa.

Rok 2025 jest rokiem „sprawdzam” dla wielu przedsiębiorstw prowadzących prace nad bateriami ze stałym elektrolitem. To właśnie teraz, przed naszymi oczami, powinny odbywać się kolejne prezentacje nowej technologii. Obietnice Toyoty mało kto traktuje poważnie [chociaż miejmy nadzieję, że koncern nas zaskoczy], ale choćby QuantumScape zapowiadało pierwszy krok do masowej produkcji właśnie w 2025 roku. Chery ma w tym roku uruchomić linię produkcyjną ogniw ze stałym elektrolitem, SAIC chce rzekomo zacząć ich sprzedaż w modelu którejś ze swoich marek (MG?). Co najciekawsze, w tym całym przechwalaniu się najciszej zachowywali się producenci ogniw Li-ion…

BYD jest dziś drugim największym na świecie wytwórcą ogniw po CATL, jest też największym na świecie producentem samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in liczonych razem (BEV+PHEV).

Yangwang U9, przedstawiciel high-endowej marki Yangwang należącej do BYD-a. To on lub jego bliski krewniak może być demonstratorem technologii solid-state w 2027 roku (c) BYD / Yangwang

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: