W wywiadzie udzielonym magazynowi Car prezes BMW, Oliver Zipse, podkreślił, że firma zainwestowała w ogniwa ze stałym elektrolitem i spodziewa się działających prototypów w krótkiej perspektywie czasowej. Ale technologia nie zostanie skomercjalizowana wraz z debiutem Neue Klasse.
BMW Neue Klasse w 2025, solid-state później
Zipse zarzeka się, że do prezentacji ogniw ze stałym elektrolitem dojdzie szybko. Rozwija je dla BMW (i Forda) startup Solid Power, który już dziś jest w stanie wytwarzać ogniwa w saszetkach o pojemności 20 Ah. Docelowa pojemność ma wynieść 100 Ah, prototypy już pokazano, firma obiecuje, że dostarczy je inwestorom w 2022 roku, by mogli rozpocząć eksperymentalne wdrożenia w autach.

Prototypowe ogniwo 100 Ah (po lewej) i 20 Ah (po prawej) firmy Solid Power. Ogniwa takie, jak te po lewej, mogą za kilka lat zasilać elektryczne BMW i Fordy (c) Solid Power
Ale BMW Neue Klasse, zupełnie nowa platforma aut zaprojektowana specjalnie z myślą o elektrykach, wystartuje w 2025 roku od klasycznych ogniw Li-ion z ciekłymi elektrolitami. Owszem, będą one dysponowały gęstościami energii wyższymi niż obecnie, jednak nadal będzie to współczesna nam technologia. Solid-state ma trafić do linii Neue Klasse w przyszłości.
Podobne deklaracje składają też inni producenci, QuantumScape i Volkswagen mówią o komercjalizacji w okolicy 2024/25 roku, LG Chem zapowiada debiut ogniw ze stałym elektrolitem najwcześniej w drugiej połowie dekady. Toyota mówi o masowej produkcji w 2025 roku. Najodważniejsze są marki chińskie, w tym choćby Nio, które „za mniej niż dwa lata” chce wprowadzić na rynek model Nio ET7 z baterią solid-state o pojemności 150 kWh.