Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

BMW jak Tesla, chce stosować cylindryczne ogniwa. Ma to pozwolić na obniżenie kosztów baterii o 30 procent

W 2021 roku producenci płacili średnio 118 dolarów za 1 kWh baterii. To już całkiem blisko 100 dolarów/kWh, gdy auta elektryczne miały się zrównać cenami ze spalinowymi. Ten rok przyniósł istotne podwyżki, dlatego BMW planuje zastosowanie ogniw w innym formacie, by obniżyć koszty ich pozyskania. Chce stosować ogniwa cylindryczne, jak Tesla.

Neue Klasse faktycznie „nowa” pod wieloma względami

BMW stosuje obecnie ogniwa prostopadłościenne, w Neue Klasse (na rynku od 2025 roku) planuje przejście na ogniwa cylindryczne, co powinno zmniejszyć koszt zakupu o 30 procent, pisze Automotive News Europe powołując się na anonimowego informatora. Ogniwa mają być wytwarzane przez dotychczasowych partnerów, którymi są dziś chińskie CATL i EVE Energy, południowokoreański Samsung SDI oraz szwedzki Northvolt. W tej chwili doświadczeniami z cylindrycznymi ogniwami może pochwalić się tylko Samsung SDI, choć firma również skupiała się na ogniwach prostopadłościennych:

Jedynym masowym producentem samochodów stosującym ogniwa cylindryczne jest Tesla. Ogniwa, które zastosuje BMW, mają oferować gęstość energii o co najmniej kilkanaście procent wyższą niż te stosowane przez firmę Muska, choć nie jest do końca jasne, skąd ów informator wie, czym będzie dysponować Tesla w 2025 roku. Możemy się jedynie domyślać, że amerykański producent będzie wtedy skupiał się na stosowaniu ogniw 4680 z krzemowymi anodami.

Według szacunków BloombergNEF, w 2021 roku 1 kWh ogniw kosztowała producentów samochodów średnio 118 dolarów, a BMW już teraz płaci. Ale wzrost cen właściwie wszystkich surowców (lit, nikiel, kobalt, mangan) w pierwszym kwartale 2022 roku sprawił, że cena poszybowała w okolice 160-180 dolarów za 1 kWh [wstępne szacunki analityków]. Jeśli przyjmiemy, że bateria stanowi 35 procent kosztów produkcji samochodu, taki skok przełoży(ł) się na wzrost cen aut o około 15,5 procent.

Zdjęcie otwierające: różne formaty ogniw cylindrycznych, od AAA i AA, przez 18650 z Tesli Model S/X, 2170 z Tesli Model 3/Y i 4680 z nowych Tesli Model Y, Cybertrucka, Semi (c) Teslamozga

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version