BMW otrzyma od Solid Power wiedzę na temat konstruowania elektrod i ogniw ze stałym elektrolitem, nie pozna natomiast technologii produkcji samego elektrolitu, który będzie dostarczany przez Solid Power. Obie firmy współpracują od 2017 roku, pilotaż na terenie Niemiec zaplanowano do czerwca 2024 roku. Najpóźniej wtedy powinny wystartować prototypowe linie produkcyjne ogniw solid-state. Dodajmy, że decyzję tę podjęto po otrzymaniu pierwszych próbek od Solid State.

Producenci nie chcą być zależni od zewnętrznych dostawców. BMW wchodzi we własne ogniwa

W 2021 roku BMW zapowiadało, że prototypowe ogniwa solid-state będzie miało „bardzo szybko”. Teraz wiemy, że w ostatnich miesiącach firma otrzymała od Solid Power pierwsze próbki o pojemności 20 Ah. Pojemność należałoby uznać za niską, gdybyśmy mówili o ogniwach prostopadłościennych, ale wiemy, że BMW planuje przejście na ogniwa cylindryczne w formacie 4695 i 46120 (46 mm średnicy, 95 lub 120 mm wysokości). Inna sprawa, że Solid Power chwaliło się na razie tylko ogniwami w saszetkach…

Rozszerzone porozumienie BMW i Solid Power mówi o „dopełniających się działaniach w zakresie rozwoju ogniw i produkcji”, w ramach którego niemiecka firma dowie się jak „zaprojektować i wytwarzać ogniwa solid-state” (źródło). Uruchomienie pilotażowej fabryki potwierdził Frank Weber, członek zarządu Grupy BMW. Solid Power uruchomiło podobną placówkę już w tym roku, startup liczy na to, że osiągnie ona wydajność wynoszącą 15 000 ogniw rocznie. Przy ogniwach o pojemności 20 Ah jest to mniej więcej 1 110 kWh rocznie, ale wiadomo, że i pojemność, i wydajność linii będzie skalowana w górę. Produkcję seryjną [na większą skalę] zaplanowano na 2026 rok.

Ogniwa ze stałym elektrolitem Solid Power wykorzystują elektrolity oparte na siarczkach, klasyczne katody nikiel-mangan-kobalt (NMC) oraz krzemowe anody. Przy takiej konfiguracji firmie udało się osiągnąć gęstość energii wynoszącą 0,39 kWh/kg, co najmniej 18 procent więcej niż najnowocześniejsze ogniwa Li-ion z ciekłymi elektrolitami. Po zastąpieniu anody krzemowej litem gęstość wzrosła do 0,44 kWh/kg.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.8]