Interesujący, otwierający oczy wykład JB Straubela, współzałożyciela Tesli a dziś szefa firmy Redwood Materials zajmującej się recyklingiem baterii. Podkreśla on, żeby przestać odbierać samochody elektryczne przez pryzmat współczesnych nam aut spalinowych. Bo gdy wszystkie pojazdy będą elektryczne, to surowce z baterii zaczną krążyć w obiegu zamkniętym.
Elektryki sprawią, że ciągłe wydobycie surowców [niemal] przestanie być konieczne
Z ropą naftową jest tak, że trzeba ją nieustannie wypompowywać spod ziemi. Do wyprodukowania 1 litra benzyny potrzebujemy około 2,15 litra ropy naftowej (źródło), każdy kolejny pokonany kilometr oznacza konieczność wydobycia kolejnych baryłek ropy naftowej, a jej złoża nie są przecież nieskończone. Z samochodami elektrycznymi jest dziś podobnie, każdy nowy pojazd na rynku oznacza konieczność wykopania litu, niklu, czasem też kobaltu, manganu czy glinu.
Ale sytuacja zmieni się diametralnie, przypomina JB Straubel, gdy wszystkie pojazdy będą elektryczne. Bateria jest odpowiednikiem zbiornika paliwa, „paliwem” jest po prostu czysta energia. Tę energię można wytwarzać w dowolny sposób, a ogniwa, kiedy już się zużyją, można potraktować jak rudę bogatą w ważne dla nas surowce (o czym zresztą mówił sam Elon Musk). Pierwiastki z baterii nie ulegają zużyciu, lit nie zmienia się w gorszą wersję litu, lecz tylko zostaje uwięziony w pewnych strukturach w obrębie elektrod (czasem: elektrolitu).
EV Batteries are fully recyclable. Eventually we won’t need to mine materials anymore and leave the earth alone. Let’s get there!
JB Straubel’s passion for an EV future is still so evident! @RedwoodMat pic.twitter.com/EyMJd6N6Rm
— Tesla Girl 🇨🇦 (@somi_teslagirl) August 29, 2022
Efekt jest piorunujący, gdy się nad nim zastanowić: recykling będzie zasilał przemysł bateryjny, pętle się domkną (ang. closed-loop economy), nowe ogniwa będą powstawały ze starych. I dodajmy od siebie: przemysł wydobywczy uzupełni jedynie braki, które pojawią się wtedy, gdy odzysk materiałów nie będzie stuprocentowo skuteczny. JB Straubel wie, o czym mówi, już teraz jego firma podpisała szereg kontraktów, współpracuje z Toyotą (odzyskiwanie surowców z akumulatorów) czy Panasonikiem (dostawy miedzi z odzysku). Jak twierdzi, recykling baterii już dziś jest opłacalny.
Całe wystąpienie, warto posłuchać mimo irytujących szeptów w tle: