Kelvin Yang, który dotychczas zamieszczał na Iksie wiarygodne przecieki dotyczące Tesli, opublikował zdjęcie etykiety informacyjnej i pokrywy do baterii Tesli Model Y. Z fotografii wynika, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że powstała ona w oparciu o ogniwa BYD Blade, ponieważ nosi nazwę „Bladerunner”. Na nalepce znajduje się napis „Made in Germany”, mamy więc do czynienia z samochodem pochodzącym z Giga Berlin.
Ogniwa BYD Blade w Teslach Model Y – dlaczego to takie ważne?
Zacznijmy od zdjęć:
— Kelvin Yang (@KelvinYang7) September 6, 2023
BYD od lat chwalił się, że współpracuje z Teslą, ta z kolei, oprócz enigmatycznego zapewnienia o „dobrych stosunkach”, nie potwierdziła nigdy, że w jej samochodach pojawią się ogniwa Li-ion chińskiego producenta. Jeśli teraz w Giga Berlin naprawdę pojawiły się baterie BYD Blade – co wcale nie jest takie oczywiste, bo nalepka na zbliżeniu jest inna niż ta na pokrywie pakietu (2. zdjęcie) – to mamy sygnał o rozszerzeniu współpracy o kolejnego dostawcę.
Ogniwa BYD Blade to ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, tańsze, ale o nieco mniejszej gęstości energii niż ogniwa Li-ion z katodami nikiel-kobalt-mangan. Zgodnie z deklaracjami z Battery Day 2020 Tesla chciałaby nimi zasilać swój popularny model samochodu (tutaj reprezentowany przez Teslę Model 3; patrz: lewa część slajdu), „tanią Teslę Model 2” (pod płachtą) oraz największe magazyny energii. Dziś stosuje je w Teslach Model 3 i Y RWD z Giga Shanghai, wyłącznym dostawcą ogniw jest CATL:
Od tego miejsca zaczynają się spekulacje. Ogniwa BYD Blade w Modelu Y umożliwiają rzekomo uzyskanie lepszej krzywej ładowania, co powinno przełożyć się na krótsze przerwy w trakcie podróży przy podobnej pojemności baterii (ilustracja poniżej). Mają być łączone jako akumulator strukturalny z dwoma odlewami (tył + przód), żeby obniżyć wagę i przyspieszyć produkcję samochodu.

Rzekoma krzywa ładowania Tesli Model Y z bateriami na ogniwach BYD Blade w porównaniu do Tesli Model Y RWD z ogniwami CATL. W obu przypadkach są to chemie LFP, ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe
Tesle Model Y z bateriami BYD Blade były ponoć dostępne przez chwilę w niemieckiej ofercie, ale wycofano je ze względu na błędy w homologacji. Jeżeli teraz wróciły, Tesle Model Y RWD z Giga Berlin mogą zyskać na atrakcyjności. Samochody są tańsze niż warianty Long Range (224 990 zł vs 260 990 zł) i mają mniejsze baterie, ale dzięki krótszym postojom na ładowarkach powinny oferować podobny czas podróży nawet na długich trasach.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.