Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Bateria CATL Shenxing II z ogniwami LFP ładuje się z mocą 12 C (5 minut). Firma ma też Na-iony o gęstości 0,175 kWh/kg

Na otwarciu salonu samochodowego w Szanghaju (Chiny), największy producent ogniw Li-ion na świecie, chiński CATL, zorganizował konferencję prezentującą ostatnie osiągnięcia firmy. Druga generacja baterii CATL Shenxing oparta na ogniwach LFP obsługuje ładowanie z mocą 12 C, czyli uzupełni energię do 70 procent w 5 minut, o ile tylko staniemy przy odpowiedniej ładowarce. Przedsiębiorstwo zapowiada też masową produkcję ogniw sodowych od grudnia 2025 roku.

CATL nie zwalnia

Dokładnie rok temu CATL pokazał baterię Shenxing Plus opartą na ogniwach LFP, która wytrzymywała ładowanie z mocą 4 C (źródło). Teraz skok jest większy, druga generacja baterii Shenxing LFP /Plus?/ rozpędza się do 12 C, czyli na przejście od 5 do 70 procent baterii potrzebuje zaledwie 5 minut. Ale koszty są wysokie, ładowarka musi podać prawie 1,3 MW mocy przy kilkunastu procent baterii (ilustracja poniżej). Natężenie wynosi 1 404 A, łatwo zatem przeliczymy, że napięcie w instalacji wynosi 907 V. Mamy zatem do czynienia z modelem z architekturą 900 V:

Zaciekawieni rozjaśniliśmy fragment z portem ładowania. Jest tam gniazdo GB/T DC, co zaskakuje, jeśli wziąć pod uwagę, że obecna generacja GB/T DC obsługuje do 250 kW mocy za sprawą natężenia wynoszącego maksymalnie 250 amperów. Nowsza wersja standardu miała się rozpędzać do 500 kW za sprawą natężenia do 500 amperów. Nawet następca GB/T DC, ChaoJi, miał osiągać „tylko” 900 kW przy natężeniu 600 A. Gdzie brakujące 800-900 amperów? Nie podadzą ich nawet dwie pracujące równolegle ładowarki ChaoJi…

Wróćmy jednak do tematu prezentacji: CATL obiecuje 520 jednostek zasięgu CLTC po 5 minutach postoju, około 416 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 225 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 140 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Jako że typowy postój na tankowanie samochodu spalinowego trwa około 8-10 minut, w tym czasie elektryk zbudowany z wykorzystaniem nowej baterii CATL mógłby zyskać dodatkowe 450 kilometrów zasięgu autostradowego lub 830 kilometrów zasięgu miejsko-podmiejskiego. Oczywiście pod warunkiem użycia akumulatora o odpowiednio dużej pojemności i megawatowych ładowarek.

CATL Naxin

Firma ujawniła, że dysponuje już ogniwami Na-ion (sodowymi) o gęstości energii wynoszącej 0,175 kWh/kg, czyli odpowiadającej typowym ogniwom LFP. Nadają się one do stosowania w samochodach osobowych, będą sprzedawane pod marką Naxin (pol. Sód Nowy) i masowo produkowane od grudnia 2025 roku. Nie mają problemów z pracą w temperaturze do -40 stopni Celsjusza, oferują wtedy 90 procent pierwotnej pojemności. Z drugiej strony skali wytrzymują do +70 stopni Celsjusza i nie ulegają zapłonowi przy przekłuciu.

Nota od redakcji Elektrowozu: żeby zaskoczyć konkurencję mocą ładowania („12 C”), CATL zmieniło standardowy przedział 10 -> 80 procent na 5 -> 70 procent 😉 Cała prezentacja CATL dostępna tutaj, warto obejrzeć, jest więcej ciekawostek:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.9]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version