CATL i Tesla pracują nad przystosowaniem ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych domieszkowanych manganem (LMFP) do potrzeb amerykańskiego producenta. Oparta na nich bateria M3P CATL ma być montowana w samochodach Tesli, twierdzi portal CnEVPost. Akumulator oparty na identycznych ogniwach zadebiutuje na rynku w modelu Huawei Luxeed S7 wytwarzanym przez Chery

Bateria M3P CATL w Modelu 3/Y RWD czy Long Range?

Ogniwa LMFP to ciekawy produkt, który może wywołać w branży spore zamieszanie. Oferują parametry, w tym gęstości energii ,zbliżone do ogniw wysokoniklowych (NCx) sprzed paru lat, a jednocześnie są tańsze i pod niektórymi względami przeskakują nawet najnowsze ogniwa NCM/NCA. To właśnie LMFP osiągają moce ładowania wynoszące 4 C, podczas gdy w ogniwach opartych na niklu raczej nie przekracza się 3,3 C.

Zgodnie z deklaracjami CATL, baterie M3P miały trafiać do samochodów z zasięgiem „powyżej 700 jednostek CLTC” (źródło), w przeliczeniu: powyżej 520 jednostek WLTP. To wskazówka, że ogniwa LMFP są droższe niż klasyczne LFP, ale również, że LMFP mogą zostać zastosowane w Tesli Model 3/Y Long Range, bo chiński Model Y Long Range ma 688 jednostek CLTC.

Bateria Shenxing Superfast Charging Battery stworzona przez CATL dostępna komercyjnie pod oznaczeniem M3P (c) CATL

CnEVPost nie podaje żadnych terminów, kiedy baterie M3P miałyby zacząć trafiać do Tesli. Plotki na ten temat było słychać już i w 2022, i w 2023 roku, teraz mamy rok 2024, zadebiutowała nam Tesla Model 3 Highland, pod koniec roku może pojawi się Tesla Model Y Juniper – i nic. Nowe ogniwa zostaną najpierw zastosowane w modelu Huawei Luxeed S7, który został pokazany w listopadzie 2023 roku i którego dostawy ruszą prawdopodobnie w drugim kwartale 2024 roku.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]