Nowa instrukcja obsługi Nio ES6 zawiera już opis nowej baterii o pojemności 150 kWh zbudowanej w oparciu o ogniwa WeLion z półstałym elektrolitem. Bateria jest cięższa o zaledwie 20 kilogramów od klasycznej 100 kWh i o 40 kilogramów od akumulatora hybrydowego LFP+NCM o pojemności 75 kWh. Z instrukcji wynika, że Nio ES6 150 kWh według chińskiej procedury CLTC osiąga 930 jednostek zasięgu.

Nowa bateria semi-solid-state w samochodach Nio

Zacznijmy od tabeli, która znajduje się na stronie 392 instrukcji Nio ES6 (źródło; PDF):

Pojemność baterii ->100 kWh (CATL)100 kWh (CALB)150 kWh75 kWh70 kWh
Ogniwa ->Typwysokoniklowewysokoniklowewysokoniklowewysokoniklowe + litowo-żelazowo-fosforanowewysokoniklowe
Napięcie [V]3,733,743,313,73 / 3,223,65
Pojemność [Ah]276137110237 / 192100
Bateria ->Napięcie pakietu [V]358358337386350
Pojemność [Ah]280280446195200
Wymiary (dł. x szer. x wys.) [mm]2062 x 1539 x 185,62062 x 1539 x 183,12062 x 1539 x 185,62062 x 1539 x 185,62062 x 1539 x 185,6
Liczba ogniw w pakiecie96192384118192
Waga [kg]555555575535525

Jako że Nio stosuje wymienne baterie, wszystkie pakiety mają identyczną długość, szerokość i niemal identyczną wysokość. Warto przyjrzeć się wadze: raz, że akumulator z półstałym elektrolitem waży o zaledwie 20 kilogramów więcej niż 100 kWh przy elektrolicie ciekłym. Dwa, że bateria 70 kWh musi być zbudowana na ogniwach wysokoniklowych (NCM) starszej generacji, bo mieszczą one zaledwie 200 Ah.

Trzecia ciekawostka to oczywiście liczba ogniw z półstałym elektrolitem: jest ich aż 384, muszą być więc stosunkowo cienkie. To może oznaczać wczesną fazę procesu technologicznego, bo nie da się zestawić elektrod do takiej grubości, jak przy innych ogniwach NCM, a to z kolei sugeruje wysoką cenę. Potwierdza to Nio twierdząc, że pakiet z półstałym elektrolitem kosztuje tyle, co samochód.

Interesująca jest gęstość energii na poziomie całej baterii: 0,26 kWh/kg. To bardzo dobry wynik, jeszcze niedawno taką wartość osiągano na poziomie ogniw, bez doliczania całej obudowy i modułów. Same ogniwa mają 0,36 kWh/kg, co wiemy z wcześniejszych deklaracji WeLion. Dodajmy, że do podobnego rezultatu dochodzą najlepsze ogniwa Li-ion z ciekłymi elektrolitami, a CATL ze skompresowanym elektrolitem – cokolwiek miałoby to znaczyć – doszedł już do poziomu 0,5 kWh/kg.

Nio ES6 z baterią o pojemności 150 kWh osiąga 930 jednostek CLTC zasięgu. Jest to wartość szacunkowa, bez dalszego informowania, czego dotyczy (tryb miejski? tryb mieszany?). W zależności od tego, którą wersję procedury dobrał sobie producent, otrzymujemy 700 a 860 jednostkami WLTP. Ta ostatnia liczba powinna przełożyć się na 732 kilometry zasięgu realnego w trybie mieszanym i 514 kilometrów zasięgu autostradowego przy 120 km/h.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4]