Przy samochodach spalinowych takich historii prawie nie było, przy autach elektrycznych będą coraz częstsze. Po huraganie i wywołanej nim powodzi na Florydzie oraz w Karolinie Północnej (Stany Zjednoczone) pojawiły się historie, jak Fordy F-150 i co najmniej jedna Kia EV9 pomagały ludziom zasilając ich gospodarstwa domowe lub biznesy. Duże baterie samochodów elektrycznych są niczym agregaty prądotwórcze, ale wygodniejsze w obsłudze, znacznie bardziej funkcjonalne i bezgłośne.

Oddawanie energii w elektrykach się przydaje. Niestety

Nowe pojazdy elektryczne coraz częściej udostępniają funkcję V2L, oddawania energii zewnętrznym odbiornikom prądu. Najwygodniejsze w obsłudze są systemy wykorzystujące prąd przemienny (AC), bo pozwalają na wpinanie urządzeń bezpośrednio do gniazdek zamontowanych w pojazdach – czy to bezpośrednio, czy z użyciem przejściówek. Dzięki uprzejmości polskiego oddziału Hyundaia Czytelnicy Elektrowozu jako pierwsi w Polsce testowali w praktyce ten mechanizm już na początku 2022 roku 😉

Teraz V2L znowu się przydało. Nauczony wcześniejszym doświadczeniem właściciel kliniki weterynaryjnej na Florydzie odpowiednio przygotował się do huraganu Helene. Kupił zestaw kabli, stworzył obejście [przyłącza elektroenergetycznego] i przełącznik, żeby podpiąć budynek do samochodu. Jego Ford F-150 mógł zasilać wszystko oprócz klimatyzacji. Gdy zabrakło prądu, „biznes działał jak zwykle, tylko w środku było gorąco”. Jak przyznaje, dużą część dnia spędził opowiadając o swoim pickupie, bo „ludzie byli oszołomieni”, że budynek zasilany jest z baterii auta (źródło).

Ford F-150 zasila budynek kliniki weterynaryjnej (c) Springhill Equine Veterinary Clinic

Standardowa bateria Forda F-150 o pojemności 98 (~93) kWh wystarczyłaby na dwa dni pracy nawet w przypadku dużych instalacji. Powyższa klinika korzystała z energii F-150 (zdjęcia) oraz Kii EV9 ~104 (99,8) kWh od piątku do poniedziałku. Do instalacji wpięte były chłodziarki, laboratorium, oświetlenie i komputery (źródło). Przy mniejszym obciążeniu – niewielkie gospodarstwo domowe – 100 kWh wystarczyłoby na tydzień i dłużej, pod warunkiem, że ludzie oszczędnie gospodarowaliby elektrycznymi grzałkami (kuchenki, podgrzewacze wody). Zaświadczają o tym wpisy na Reddicie.

Jak poinformował Ford, tuż po przejściu huraganu przez południowo-wschodnie stany USA, firma odnotowała sześciokrotny wzrost wykorzystania funkcji Pro Power Onboard, czyli V2L, użycia gniazdek zamontowanych w skrzyniach ładunkowych Fordów F-150.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.6]