W internecie często pada pytanie „A co zrobisz z tym swoim elektrykiem, jak wyłączą prąd?” Sytuacja z Teksasu (Stany Zjednoczone) dobrze pokazuje, co prawdopodobnie uczynią wtedy właściciele elektryków: wykorzystają energię zgromadzoną w baterii, żeby zasilić swoje czy inne gospodarstwa domowe lub żeby pomóc bliźnim. W widocznej na filmie sytuacji Cybertruck zasila całą stację benzynową, z pompami paliwa włącznie.
Samochód elektryczny, na ratunek
Zacznijmy od nagrania:
🤯 Cybertruck powering a gas station in Houston after the tornnado 🔋⚡️
📹 by TikTok u/misssbaaah pic.twitter.com/NhG4gzagNN
— S.E. Robinson, Jr. (@SERobinsonJr) May 18, 2024
Z opisu wynika, że po tornadzie, które przeszło nad Houston (Teksas), nie było elektryczności. Właściciel Cybertrucka wykorzystał go, żeby ją zasilić. Skrzynia ładunkowa elektrycznego pickupa wyposażona jest w dwa gniazdka oferujące napięcie 120 V i jedno pod napięciem 240 V. Pierwsze dwa mogą oddać w sumie 20 A, wszystkie oferują do 40 A, więc przy maksymalnym obciążeniu byłoby 1,2 kW + 1,2 kW + 4,8 kW = 7,2 kW (źródło).
Łatwo przeliczymy, że przy baterii o pojemności 123 kWh naładowanej do 100 procent – właściciel wiedział, że będzie tornado i mógł się zabezpieczyć – pickup mógłby oddawać stacji elektryczność przez ponad 17 godzin.
W Stanach Zjednoczonych tak wygodnie ulokowane gniazdka są jeszcze w Fordzie F-150 Lightning. Oprócz tego z identycznej funkcji mogliby skorzystać właściciele Kii EV6, EV9, Hyundai Ioniqów 5 i 6, choć tam obciążenie maksymalne to 3,3 kW.
W Europie nie mamy na szczęście elektrycznych pickupów, ale coraz większa liczba samochodów oferuje zasilanie zewnętrznych urządzeń z baterii (V2L, V2D). Dotyczy to wszystkich aut na platformie E-GMP (Kia EV6, EV9, Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6), Kii Niro EV, Hyundaiów Kona Electric i MG4. Gniazdka obsługujące niewielkie moce mają też VW ID. Buzz, Kia e-Niro czy nawet hybrydowy Mitsubishi Outlander PHEV.
Jesteśmy przekonani, że w takich sytuacjach jak powyżej, właściciele elektryków zamiast się przekomarzać czy kpić, przyszliby z pomocą potrzebującym. Przy obciążeniu wynoszącym 3 kW bateria typowego auta elektrycznego wystarczyłaby na dobre 20 godzin zasilania – a przecież w sytuacjach awaryjnych ograniczamy zużycie energii do niezbędnego minimum.
Cybertruck będzie w Polsce od 19 do 22 czerwca 2024 roku.