Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

24M ETOP – bateria wykonana w technologii elektroda-w-obudowie-pakietu

Pójść dalej chyba się już nie da. Podczas Japan Mobility Show 2023 firma 24M zaprezentowała zestaw elektroda-do-pakietu, czyli taki, w którym nie ma pojedynczych ogniw ani modułów, a obudowę gigantycznego ogniwa – lub zestawu, „unitu” ogniw – stanowi pojemnik akumulatora. W efekcie aż 70 procent objętości baterii zajmuje materiał czynny, elektrody.

Bateria ETOP, część danych jawna, część przemilczana

24M chwali się, że jej elektrody układane są w zespoły (ang. unit), ale nie jest jasne, czy jednym zespołem jest cała widoczna na zdjęciu skrzynka, czy może są to osobne plastry w tejże obudowie. Sama skrzynka też zresztą pełni raczej rolę prezentacyjną, bo widać w niej przekroje kolejnych elementów, rzecz jasna z takiej odległości, żeby nie dało się dojrzeć, czy są tam w ogóle jakieś wyprowadzenia elektrod, czy nie.

Producent utrzymuje, że zespoły elektrod („unity”) mogą być łączone równolegle lub szeregowo, a wysoka wydajność pakowania i gęstość energii sprawia, że nadadzą się do samochodów elektrycznych i do stosowania w roli magazynów energii. Oczywiście tej „wysokiej gęstości energii” nie podano, ujawniono natomiast, że zbliżona technologia jest stosowana od 2020 roku w magazynach energii Kyocera Enerezza. Te urządzenia miały 5, 10 lub 15 kWh pojemności, jeszcze wtedy wykorzystywały osobno pakowane ogniwa LFP o sporych rozmiarach:

Producent, 24M, dał ogniwom sprytną nazwę, bo określił je mianem baterii SemiSolid (PółStałych), co wywołuje skojarzenia ze stałym elektrolitem. Wygląda na to, że teraz zrezygnowano z wielkich saszetek i po prostu ułożono na sobie elektrody poprzedzielane separatorami. W przypadku ogniw LFP może mieć to sens, nie są one szczególnie podatne na zapłon, natomiast trudno powiedzieć, jakie byłoby bezpieczeństwo takiej baterii w przypadku zderzenia, podczas którego doszłoby do naruszenia struktury pojemnika.

Nota od redakcji Elektrowozu: to chyba o krok za daleko, bo jak chłodzić taki zestaw? Jak go zabezpieczyć na wypadek wstrząsów?

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Exit mobile version