Koncern Volkswagena ogłosił, że upraszcza i ujednolica cenniki ładowania w usługach dla marek masowych: Volkswagen, Skoda i Seat/Cupra. W VW jest to We Charge (czasem pisane łącznie: WeCharge), w Skodzie – Powerpass, w Seacie/Cuprze – Easy Charging. Tanie ładowanie na stacjach Ionity od teraz dostępne będzie wyłącznie w najdroższym abonamencie.
Nowy cennik VW We Charge, Skoda Powerpass, Cupra Easy Charging
Cennik VW We Charge wyróżnia trzy plany abonamentowe (źródło):
- We Charge Free – AC 2,57 zł/kWh, DC 3,55 zł/kWh, Ionity 3,69 zł/kWh, bez opłaty miesięcznej, ale z umową na 12 miesięcy.
- We Charge Go – AC 1,82 zł/kWh, DC 2,29 zł/kWh, Ionity 3,69 zł/kWh, abonament w okresie promocyjnym 13,99 zł/mies., po okresie promocyjnym 27,99 zł/mies., umowa na 12 miesięcy.
- We Charge Plus – AC 1,73 zł/kWh, DC 2,2 zł/kWh, Ionity 1,64 zł/kWh, abonament w okresie promocyjnym 46,99 zł/mies., po okresie promocyjnym 60,99 zł/mies., umowa na 12 miesięcy.
Dla porównania: w GreenWay Polska plan bez miesięcznego abonamentu (Energia Standard) zakłada stawki wynoszące 1,28 zł/kWh przy AC, 2,09 zł/kWh przy DC do 100 kW i 2,3 zł/kWh przy DC powyżej 100 kW. Jeśli zdecydujemy się na jakikolwiek abonament, kwoty ulegną obniżeniu. Łatwo na tej podstawie wywnioskować, że VW We Charge Free to w rzeczywistości We Charge Pricey, bo nie opłaca się absolutnie nikomu. Podobnie jest z We Charge Go, a sens może mieć jedynie We Charge Plus – i to pod warunkiem, że planujemy korzystać głównie z Ionity.
Przy okazji nowych abonamentów warto zwrócić uwagę na coś jeszcze, co ma być udogodnieniem, a może stać się problemem właścicieli VW, Skód czy Seatów i Cupr. Otóż od połowy 2022 roku do wszystkich aut na platformie MEB będą trafiały aktualizacje uruchamiające funkcję Plug & Charge. Wystarczy, że podłączymy się do ładowarki obsługującej standard ISO 15118 (właśnie Plug & Charge), a uzupełnianie energii rozpocznie się automatycznie (źródło).
Wyobraźmy sobie teraz, że mamy aktywny którykolwiek z abonamentów i wkładamy przewód do gniazda ładowania. Proces startuje, a my płacimy za energię zgodnie ze stawkami z początku artykułu, nawet jeśli moglibyśmy ładować samochód taniej w abonamencie operatora. W tej chwili Plug & Charge działa już w sieciach Ionity, Aral/BP, E.On i Iberdrola, ale Volkswagen informuje, że kolejni operatorzy przygotowują się do dołączenia do usługi.
Zdjęcie otwierające: Volkswagen ID.3 na stacji Ionity (c) Volkswagen AG