Volkswagen i Tesco uruchomią sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych przy 627 placówkach Tesco w Wielkiej Brytanii. Klienci będą mogli ładować się za darmo na urządzeniach o mocy 7 kW (AC) lub „po cenach rynkowych” na szybkich ładowarkach 50 kW (DC).
Średnio co dziesiąte Tesco w Wielkiej Brytanii ze stacją ładowania samochodów elektrycznych
Sieć stacji ładowania ma objąć 2 500 miejsc parkingowych przy 627 sklepach, co sugeruje, że na każdy sklep przypadną średnio 4 zatoczki do ładowania, czyli co najmniej 1 ładowarka ze złączami Chademo, CCS Combo 2 oraz z kablem i gniazdem Type 2. Oczywiście kombinacja kabli, gniazdek i miejsc parkingowych może być inna – na przykład Volkswagen może zrezygnować z obsługi Chademo jako konkurencyjnego japońskiego standardu.
> KATOWICE. Nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych i carsharing przed COP24 [mapa]
Jak podaje Bloomberg, stacje ładowania mają zostać uruchomione w ciągu trzech nadchodzących lat, czyli do końca 2021 roku (źródło). Ładowanie powolne (do 7 kW) ma być udostępniane nieodpłatnie, ładowanie szybkie będzie płatne „zgodnie ze stawkami rynkowymi”. Inicjatywa Volkswagena i Tesco zwiększy liczbę publicznych stacji ładowania w Wielkiej Brytanii o 14 procent – za ich obsługę będzie odpowiadał operator Pod Point.
Warto dodać, że również w Polsce mamy do czynienia z podobnymi inicjatywami, choć skala jest sporo mniejsza. W 2019 roku Rawicom ma uruchomić dla sieci sklepów Makro sieć 29 ładowarek wykorzystujących przede wszystkim prąd przemienny (AC). Z kolei Greenway Polska chce mieć w przyszłej dekadzie 310 stacji półszybkich (AC), z czego spora część może stanąć przy sklepach Ikea.
Stacje ładowania elektrycznych samochodów Greenway na tle mapy Polski. Wizja na nadchodzącą dekadę (c) www.elektrowoz.pl