Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

TotalEnergies i InfraDianba chcą uruchomić w Berlinie stację wymian baterii. Mają zamiar obsługiwać taksówki

Placówka powstanie na stacji tankowania TotalEnergies niedaleko berlińskiego lotniska (Niemcy) . To wspólna inicjatywa francuskiego przedsiębiorstwa i InfraDianba, europejskiego joint-venture należącego w połowie do firmy Aulton Dianba, chińskiego producenta stacji wymian baterii. Lokalizacja w Berlinie ma osiągnąć wydajność 480 podmian akumulatorów na dobę, co daje zaledwie 3 minuty na jedną operację.

Wymiany baterii w samochodach MG Motor? Testy zakończone sukcesem, oferta dla taksówkarzy

Przed uruchomieniem oficjalnej placówki firmy przez trzy lata eksperymentowały z wymianami baterii w MG5 EV, elektrycznym kombi będącym europejskim odpowiednikiem Roewe Ei5, dowiedział się portal Automotive News Europe [za paywallem]. Samochód został wyposażony w „technologię Aulton Dianba”, co prawdopodobnie oznacza zmodyfikowane podwozie pozwalające na szybką wymianę akumulatora. Ten wariant modelu nie posiada jeszcze europejskiej homologacji.

MG5 EV w klasycznej wersji (c) MG Motor / SAIC Motor

Stacja wymian baterii ma wystartować w połowie 2023 roku, przedsiębiorstwa liczą na to, że zdołają przekonać do siebie przedsiębiorstwa taksówkarskie posiadające w sumie 4 000 samochodów obsługujących stolicę Niemiec. Berlińskie stowarzyszenie taksówkarzy apeluje do lokalnych urzędników, by wsparli finansowo budowę 30 takich stacji na terenie miasta. Docelowo technologia ma trafić pod strzechy dzięki zainteresowaniu innych odbiorców, którzy obawiają się utrudnień związanych z ładowaniem – tak przynajmniej zakłada obecna strategia.

Kartridż na baterię oraz proces wymiany baterii według Dianba, firmy, która weszła w skład joint-venture Aulton Dianba

Stacją zarządzał będzie TotalEnergies. Przedstawiciel InfraDianba, dostawcy urządzeń, podkreśla, że sieć stacji ładowania nie rozwiąże problemu emobilności, dlatego „potrzebne jest inne rozwiązanie”, czytaj: stacje wymian. Zmodyfikowane przez firmę baterie nie są przykręcane do podwozia, jak zrobiono to w Nio, lecz wsuwane w szczelinę. Sam proces wymiany ma trwać zaledwie 20 sekund, podczas gdy w przypadku samochodów Nio jest to około 3-4 minut. Na każdej stacji na kierowców ma czekać 30 akumulatorów o pojemności 50 kWh gotowych do podmiany, sprzęt obsługuje pojemności od 40 do 80 kWh.

W obu przypadkach konieczne jest doliczenie czasu niezbędnego na ustawienie samochodu we właściwej pozycji, ale zanosi się na to, że InfraDianba będzie w stanie wymieniać baterie szybciej niż Nio, które przy braku kolejki osiąga całkowite czasy na poziomie 6-7 minut na jeden pojazd. Dodajmy, że już dziś Aulton Dianba podpisało umowy o współpracy z SAIC Motor (MG Motor, Maxus, in.), FAW, Changan i GAC.

Stacja wymian baterii Aulton

Co ciekawe, MG Motor nie jest przekonane, żeby stacje wymian miały szansę na podbicie rynku innego niż taksówki, ponieważ rozwiązanie nie jest optymalne z punktu widzenia kosztów. Pozostałe z wymienionych przedsiębiorstw też nie spieszą się z wprowadzaniem na rynek modeli obsługujących technologię Aulton Dianba, nie mówiąc już o sprzedaży takich pojazdów w Europie.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ciekawe, w 2013 roku ambasador Polski podpisał z Dianba w imieniu Tauronu jakąś umowę o uruchomieniu stacji wymian baterii do autobusów. Miała być ona elementem większego planu z 16 stacjami wymian na terenie Polski i 780 elektrycznymi autobusami. Chyba nie wypaliło… (źródło)

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version