Biały Dom ujawnił, że Tesla planuje w Stanach Zjednoczonych otwarcie Superchargerów na posiadaczy aut innych marek. Ma do tego dojść przed końcem 2022 roku. Jednak na kontynencie amerykańskim nie jest to tak prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać, bo Tesle jeżdżące po USA wykorzystują własny port ładowania.
Superchargery dla nie-Tesli? Wymagana wymiana przewodów lub całych urządzeń
Tesle jeżdżące po Ameryce mają gniazda ładowania własnej konstrukcji, podczas gdy standardem na kontynencie stał się CCS1, gniazdo Typu 1 rozszerzone o dwa grube wtyki CCS-a zwane niekiedy Combo 1 (zdjęcie poniżej). Stosują je właściwie wszystkie inne modele samochodów elektrycznych nie licząc może hybryd plug-in (tylko Typ 1), Leafa (Chademo) i Aptery, która wyposażona jest w gniazdo Tesli.
Samo udostępnienie Superchargerów samochodom innych marek nic nie da, jeśli Tesla nie przeprowadzi modernizacji swojej amerykańskiej sieci. Musi albo zapewnić kierowcom przejściówki, albo zastosować podwójne przewody z końcówkami Tesli i CCS1, albo wreszcie wymienić całe Superchargery. Wygląda na to, że dojdzie do tego ostatniego, ponieważ w notatce z Białego Domu pojawia się informacja o Tesli chcącej zwiększyć wydajność gigafabryki w Bufallo (Nowy York, Stany Zjednoczone Ameryki).
W Bufallo powstają ogniwa fotowoltaiczne oraz właśnie transformatory i Superchargery. Wzmianka w notatce mówi o „wytwarzaniu nowego sprzętu”.
I tutaj pojawia się inny przeciek, z którego wynika, że nowe Superchargery v4 będą prezentowały się odmiennie od dotychczasowych. Mają być wysokimi i wąskimi bryłami, podczas gdy obecne są niższe, ale raczej szerokie. Superchargery v2 i v3 mają przekrój owalny, przy czwartej generacji ostateczny kształt bryły nie jest znany, ponieważ na razie udało się uzyskać tylko jej wymiary. Nie da się wykluczyć, że Superchargery v4 będą właśnie tymi, które w Stanach Zjednoczonych jako pierwsza generacja urządzeń obsłuży samochody innych marek.
W Europie było prościej, taka kompatybilność pojawiła się już przy Superchargerach v2 i v3, gdy Unia Europejska uznała za oficjalny standard ładowarek najpierw Typ 2, następnie CCS2. Debiutująca wtedy Tesla Model 3 została wyposażona w gniazdo CCS2, a Tesla (jako operator) zmodernizowała swoją sieć. A teraz może ją otwierać na auta innych marek. W Polsce był jeden Supercharger, który obsługiwał nie-Tesle, ten pod Rzeszowem. Teraz naładują się tam tylko auta z firmy Muska.
Zdjęcie otwierające: Tesla Model Y podłączona do ładowania (c) Mikey Likes / Twitter
Aktualizacja 2022/07/09, godz. 22.00: zmodyfikowaliśmy wzmiankę o Rzeszowie. Supercharger w Nowej Wsi nie jest już dostępny dla aut innych marek.