Szef Tesli ds. infrastruktury ładującej wyznał portalowi Autocar, że nadchodząca europejska wersja Modelu 3 będzie posiadała gniazdo CCS Combo 2. Odpowiednie adaptery (przejściówki) mają pojawić się również dla Modelu S i X. Kwestia jest o tyle istotna, że może pozwolić w przyszłości na ładowanie aut innych marek na Superchargerach Tesli.

Gniazdo ładowania Tesla Model 3 w Europie = CCS Combo 2

Dostępne obecnie na rynku europejskie Tesle S i X posiadają gniazdo Type 2 (Mennekes). Na Superchargerach pozwala ono na ładowanie z mocą do 120 kW, ale na innych ładowarkach jest to już maksymalnie 22 lub 16 kW, w zależności od wersji samochodu. Sytuacja z Modelem 3 była niejasna: Manager Magazin zapowiadał, że CCS jest pewne, z kolei ostatnie zdjęcia z Niemiec sugerowały, że auto będzie posiadało wyłącznie Type 2, bez rozszerzenia CCS.

> Pierwsza Tesla Model 3 z gniazdem Type 2 zauważona! Czyli nie będzie CSS w Europie?

Choć w Europie nadal mamy więcej stacji ładowania ze złączem Chademo, jasne (i twarde) unijne przepisy sprawiły najwyraźniej, że Tesla w Modelu 3 postawiła na CCS Combo 2 (źródło). Dzięki niemu samochód będzie można szybko ładować na Superchargerach Tesli, ale również na stacjach ładowania innych operatorów, na przykład Greenway czy Ionity.

Dziś ładowarki ze złączami CCS Combo 2 oferują standardowo do 50 kW, ale powoli w całej Europie pojawiają się urządzenia obsługujące moce 100…175… czy nawet 350 kW.

> Shell instaluje pierwsze ultraszybkie (do 350 kW) stacje ładowania. Ionity z 13 stacjami, 25 w instalacji

Chademo zniknie z Tesli w Europie?

Kwestia kompatybilności z CCS jest o tyle ciekawa, że stawia pod znakiem zapytania sensowność ładowania Tesla Model 3 z Chademo. Jak wiadomo Model S i X obsługują ten standard z użyciem przejściówki, co oznacza, że Tesla musiała nabyć od organizacji Chademo kompletną licencję na gniazdo/wtyk/protokół. Obsługa standardu CCS w Modelu 3 powoduje, że Chademo przestaje być szczególnie istotne – amerykański producent samochodów byłby więc zaskakującym sojusznikiem Europy w unifikacji standardów ładowania.

Przejściówka Chademo-Type 2 dla Tesli (c) Bjorn Nyland / YouTube

Obsługa CCS ma być dostępna również w Modelu S i X dzięki odpowiedniej przejściówce. Gdy standard zawita do wszystkich Tesli, w odpowiednie kable zostanie wyposażona również kolejna generacja Superchargerów.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: