Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla i Biały Dom ogłaszają porozumienie. Superchargery dostępne dla innych marek, ale… jak te samochody się podłączą?

Tesla udostępni część Superchargerów w Stanach Zjednoczonych samochodom elektrycznym innych marek, poinformował operator. Planowane jest też dwukrotne zwiększenie liczby punktów ładowania do końca 2024 roku. Jako że kraj raczej nie przyjmie jako obowiązującego teslowego standardu NACS, firma będzie musiała zmodyfikować swoje ładowarki. Zanosi się na to, że zostaną w nich zamontowane odpowiednie końcówki lub przejściówki (Magic Dock). Podobną operację aktualizacji przewodów przeprowadzono już w Europie.

Superchargery Tesli dostępne w USA dla aut innych marek

Tesla przymierzała się do otwarcia swojej sieci już w 2022 roku. Do tego jednak nie doszło, firma zaczęła natomiast promować swój własny standard złącza i portu ładowania, North America Charging Standard (NACS; czarny, poniżej). Otwarto go i zachęcano inne firmy do wykorzystywania podkreślając wygodę, lekkość przewodów, obsługiwane moce oraz największą sieć stacji ładowania w Ameryce:

Stany Zjednoczone prawdopodobnie nie przychylą się do prośby Tesli. Wszystko wskazuje na to, że oficjalnie obowiązującym standardem złącza ładowania stanie się CCS1 (wyszarzony, powyżej). To kłopot dla Tesli, nie uzyska rządowych dofinansowań na rozbudowę swojej sieci, jeśli jej ładowarki (Superchargery) będą zamknięte na pojazdy jednej tylko marki. A do rozdysponowania między firmami jest budżet w wysokości 7,5 miliarda dolarów, równowartość 33,5 miliarda złotych!

Ostatni komunikat o porozumieniu między firmą Muska i Białym Domem sugeruje, że udało się wyjść z impasu. Skoro Tesla deklaruje, że udostępni część swojej sieci pozostałym kierowcom a rządzący temu przyklasnęli, to operator prawdopodobnie wymieni swoje ładowarki na nowe, posiadające dwa przewody. Lub też skorzysta ze stanowisk ze złączami CCS1. Albo wreszcie użyje automatycznie zapinających się przejściówek (Magic Dock). Rozwiązanie numer 1 zastosowano już w Europie, ze zmian w aplikacji mobilnej operatora wynika, że w Stanach Zjednoczonych będzie to rozwiązanie numer 2 lub 3:

W Europie Superchargery Tesli dostępne są dla posiadaczy aut innych marek w sumie w 15 krajach. Część infrastruktury udostępniana jest tylko tam, gdzie ładowarki występują w nadmiarze. W Polsce mamy do czynienia z ich niedoborem, więc firma może stopniowo rozbudowywać swe placówki i poświęcać 1-2 stanowiska autom innych marek. Nie zdziwimy się, jeśli pierwszą otwartą dla innych kierowców lokalizacją będą Ząbki.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version