Od naszych Czytelników otrzymujemy informację, że Supercharger Lublin jest już dostępny i działa. Zaledwie 2,5 tygodnia temu pisaliśmy, że lokalizacja dopiero powstaje, widać zatem, że jeśli Tesla rozpoczyna gdzieś budowę, trzyma tempo i spieszy się z rozruchem nowej stacji ładowania. Minus? Oczywiście: stawki są takie, jak gdzie indziej, czyli w szczycie wynoszą nawet 2,65 zł/kWh.
Supercharger Lublin
Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w tym roku uruchomiony został Supercharger Lublin i Supercharger Białystok, możemy uznać, że Tesla wyczerpała limit. Ale zgodnie z mapą operatora, w 2022 powinniśmy spodziewać się jeszcze jednej lokalizacji, Superchargera Warszawa Radzymińska, który zostanie ulokowany gdzieś w okolicy salonu producenta. Pozostałe mają daty otwarcia na 2023 rok (Szczecin, Koszalin, Poznań, Brzeg) lub nieokreślone (Gdańsk, Wrocław).
Ładowanie elektryków innych niż Tesle
Aktualnie żaden z polskich Superchargerów nie jest dostępny dla aut innych niż Tesle, najbliższe urządzenie tego rodzaju znajduje się w Niemczech i Austrii. Stawki są lekko oszałamiające, ładowanie kosztuje 0,79 euro/kWh (równowartość 3,83 zł/kWh). Lub 0,67 euro/kWh (3,25 zł/kWh), jeśli zdecydujemy się na wykupienie abonamentu. Możemy zatem przyjąć, że gdy dojdzie do udostępnienia krajowych Superchargerów posiadaczom samochodów innych marek, nawet z abonamentem zapłacą oni w szczycie około 2,65 zł/kWh, a bez abonamentu zbliżą się do okolic 3 zł/kWh.
Wiele wskazuje na to, że Tesla wyrównała ceny do swego największego konkurenta, Ionity. U tego operatora bez abonamentu i w Niemczech, i w Austrii zapłacimy 0,79 euro/kWh. Kiedy jednak zdecydujemy się na roczne zobowiązanie ze stawką 17,99 euro miesięcznie, możemy obniżyć opłaty za energię do 0,35 euro/kWh. Na Superchargerach jest to 0,67 euro/kWh, ale Tesla pozwala nam na zerwanie umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia, podczas gdy w Ionity umowa obowiązuje przez 12 miesięcy.
Aktualny cennik Ionity Passport (wspomniane 17,99 euro lub 79 zł abonamentu miesięcznie) jest wyjątkowo korzystny. Za 1 kilowatogodzinę wydamy w Polsce 1,28 złotego, podczas gdy w GreenWay Polska nawet z najdroższym abonamentem (85,36 zł) na stacji ładowania 50 kW zapłacimy 1,37 zł/kWh. A jeśli podłączymy się do ładowarki o mocy wyższej niż 100 kW, opłata rośnie do 1,58 zł/kWh.