Od naszych Czytelników otrzymujemy informację, że Supercharger Lublin jest już dostępny i działa. Zaledwie 2,5 tygodnia temu pisaliśmy, że lokalizacja dopiero powstaje, widać zatem, że jeśli Tesla rozpoczyna gdzieś budowę, trzyma tempo i spieszy się z rozruchem nowej stacji ładowania. Minus? Oczywiście: stawki są takie, jak gdzie indziej, czyli w szczycie wynoszą nawet 2,65 zł/kWh.

Supercharger Lublin

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w tym roku uruchomiony został Supercharger Lublin i Supercharger Białystok, możemy uznać, że Tesla wyczerpała limit. Ale zgodnie z mapą operatora, w 2022 powinniśmy spodziewać się jeszcze jednej lokalizacji, Superchargera Warszawa Radzymińska, który zostanie ulokowany gdzieś w okolicy salonu producenta. Pozostałe mają daty otwarcia na 2023 rok (Szczecin, Koszalin, Poznań, Brzeg) lub nieokreślone (Gdańsk, Wrocław).

Supercharger Lublin (c) Czytelnik, Pan Wojciech

Ładowanie elektryków innych niż Tesle

Aktualnie żaden z polskich Superchargerów nie jest dostępny dla aut innych niż Tesle, najbliższe urządzenie tego rodzaju znajduje się w Niemczech i Austrii. Stawki są lekko oszałamiające, ładowanie kosztuje 0,79 euro/kWh (równowartość 3,83 zł/kWh). Lub 0,67 euro/kWh (3,25 zł/kWh), jeśli zdecydujemy się na wykupienie abonamentu. Możemy zatem przyjąć, że gdy dojdzie do udostępnienia krajowych Superchargerów posiadaczom samochodów innych marek, nawet z abonamentem zapłacą oni w szczycie około 2,65 zł/kWh, a bez abonamentu zbliżą się do okolic 3 zł/kWh.

Wiele wskazuje na to, że Tesla wyrównała ceny do swego największego konkurenta, Ionity. U tego operatora bez abonamentu i w Niemczech, i w Austrii zapłacimy 0,79 euro/kWh. Kiedy jednak zdecydujemy się na roczne zobowiązanie ze stawką 17,99 euro miesięcznie, możemy obniżyć opłaty za energię do 0,35 euro/kWh. Na Superchargerach jest to 0,67 euro/kWh, ale Tesla pozwala nam na zerwanie umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia, podczas gdy w Ionity umowa obowiązuje przez 12 miesięcy.

Aktualny cennik Ionity Passport (wspomniane 17,99 euro lub 79 zł abonamentu miesięcznie) jest wyjątkowo korzystny. Za 1 kilowatogodzinę wydamy w Polsce 1,28 złotego, podczas gdy w GreenWay Polska nawet z najdroższym abonamentem (85,36 zł) na stacji ładowania 50 kW zapłacimy 1,37 zł/kWh. A jeśli podłączymy się do ładowarki o mocy wyższej niż 100 kW, opłata rośnie do 1,58 zł/kWh.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: