Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Stacje ładowania samochodów elektrycznych przy sklepach Stokrotka. 114 lokalizacji, 276 punktów AC, połowa już w tym roku

Sieć sklepów Stokrotka we współpracy z litewskim Inbalance Grid uruchomi w Polsce 276 punktów ładowania samochodów elektrycznych w 114 lokalizacjach (średnio 2,4 punktu na lokalizację). Połowa z nich ma być dostępna już w tym roku, m.in. w Lublinie, Warszawie, Wrocławiu czy Łodzi oraz mniejszych miejscowościach, które obecnie nie posiadają żadnej infrastruktury do uzupełniania energii. Co ciekawe: będą to punkty ładownia AC, niezbyt szybkie, ale pozwalające na pozostawienie samochodu na dłużej.

Aktualizacja 2024/07/03, godz. 20.44: dodaliśmy linki do aplikacji i informację o cenniku.

Sklepy Stokrotka i sieć punktów ładowania

Decyzja Stokrotki jest o tyle interesująca, że sieci większych sklepów (Lidl, Biedronka) idą raczej w duże i droższe ładowarki prądu stałego (DC), które pozwalają na uzupełnienie energii do sensownego poziomu w 20-40 minut. Chwilowa przerwa w podróży czy postój na zakupy połączony z ładowaniem baterii – przyjemne z pożytecznym. Cennik Powerdot przy Biedronkach odstrasza, stawki przy Lidlach są o wiele bardziej przyjazne dla kieszeni.

Stokrotka tymczasem zdecydowała się na montaż słupków AC, nie ma zatem mowy, żeby podczas okazjonalnych zakupów znacząco naładować baterię, bo 10 minut postoju doda nam około 1-1,7 kWh w zależności od wbudowanej ładowarki pokładowej. Na takiej ilości energii przejedziemy 5-9 kilometrów. Dłuższe zakupy w oczekiwaniu na zgromadzenie większej ilości energii? Owszem, ale po 30 minutach będzie około 5 kWh, po godzinie mniej więcej 10 kWh, 50 kilometrów uśrednionego zasięgu. A godzina oczekiwania to już długo. Z drugiej strony: cennik ładowania w sieci Inbalance Grid / przy Stokrotkach to zaledwie 1 zł/kWh.

Górna część słupka ładowania Inbalance Grid oraz wygląd aplikacji mobilnej (c) Inbalance Grid

Ruch ma jednak sens, jeśli Stokrotka chciałaby uczynić ze swoich słupków miejsce, gdzie zostawia się samochód wieczorem i bierze go rano przy okazji kupując świeże bułki. Ma też sens przy sklepach o większych powierzchniach, o ile tylko stawki za ładowanie będą rozsądne. Jeśli uśredniony polski kierowca przejeżdża około 35 kilometrów dziennie, to typowe zakupy (40 minut) powinny mu wystarczyć na kolejny dzień jazdy. Samo Inbalance Grid zarządza obecnie 800 punktami ładowania, infrastruktura przy Stokrotkach to kolejne 276 punktów ładowania. Aplikację mobilną można pobrać TUTAJ (Android) lub TUTAJ (iOS).

Sklep Stokrotka (po lewej), prezes Inbalance Grid, Simonas Stankus przy słupku ładowania – identyczne będą uruchamiane przy sklepach Stokrotka (c) Inbalance Grid

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version