Po paromiesięcznym poślizgu wywołanym przez Covid-19, radni Warszawy przyjęli uchwałę dotyczącą ustalenia 182 lokalizacji, w których zostanie uruchomionych w sumie 408 stacji / 816 punktów ładowania (po 2 punkty na stację) na terenie miasta. Operatorzy zapowiadają pierwsze punkty na koniec roku 2021, ale największa liczba wdrożeń przypada na rok 2022.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie masowo dostępne w 2022 roku
Zgodnie z załącznikiem do uchwały, największa liczba punktów ładowania zostanie uruchomiona w Śródmieściu (124) i na Pradze Południe. Pogrubieniem zaznaczyliśmy te dzielnice, które wypadają najlepiej pod względem liczby punktów do liczby ludności, italikiem z kolei te, które są najlepsze, gdy chodzi o wysoką gęstość słupków na terenie dzielnicy. W obu kategoriach wygrywa Śródmieście:
- Śródmieście – 124 punkty ładowania, 1 punkt ładowania na 0,92 tys. mieszkańców i na 0,13 km2,
- Praga-Południe – 100 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 1,81 tys. mieszkańców i na 0,22 km2,
- Ursynów – 66 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 2,29 tys. mieszkańców i na 0,66 km2,
- Mokotów – 62 punkty ładowania, 1 punkt ładowania na 3,52 tys. mieszkańców i na 0,57 km2,
- Bemowo – 50 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 2,5 tys. mieszkańców i na 0,5 km2,
- Białołęka – 46 punktów ładowania, 1 punkt na 2,81 tys. mieszkańców i na 1,59 km2,
- Bielany – 40 punktów ładowania, 1 punkt na 3,29 tys. mieszkańców i na 0,81 km2,
- Ochota – 40 punktów ładowania, 1 punkt na 2,06 tys. mieszkańców i na 0,24 km2,
- Targówek – 40 punktów ładowania, 1 punkt na 3,12 tys. mieszkańców i na 0,61 km2,
- Wola – 38 punktów ładowania, 1 punkt na 3,7 tys. mieszkańców i na 0,51 km2,
- Praga Północ – 36 punktów ładowania, 1 punkt na 1,76 tys. mieszkańców i na 0,32 km2,
- Wilanów – 32 punkty ładowania, 1 punkt ładowania na 1,32 tys. mieszkańców i na 1,15 km2,
- Ursus – 28 punktów ładowania, 1 punkt na 2,19 tys. mieszkańców i 0,33 km2,
- Wesoła – 26 punktów ładowania, 1 punkt na 0,99 tys. mieszkańców i 0,88 km2,
- Włochy – 26 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 1,68 tys. mieszkańców i na 1,1 km2,
- Żoliborz – 26 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 2,03 tys. mieszkańców i na 0,33 km2,
- Wawer – 20 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 3,91 tys. mieszkańców i na 3,99 km2,
- Rembertów – 16 punktów ładowania, 1 punkt ładowania na 1,53 tys. mieszkańców i na 1,21 km2.
Gminy najsłabiej zaopatrzone w infrastrukturę to Wawer i Wola, gdy chodzi o liczbę mieszkańców oraz Wawer i Białołęka, gdy chodzi o liczbę punktów ładowania na jednostkę powierzchni.
Z zestawienia wynika również, że w każdej dzielnicy oprócz Rembertowa i Wesołej pojawią się stacje ładowania aut elektrycznych prądem stałym (DC) o mocach 40 kW na złącze (sumarycznie: 80 kW). Start wdrożeń zaplanowano na IV kwartał 2021 roku, jednak największa liczba urządzeń ma się pojawić dopiero w roku 2022 – przy czym daty nie uwzględniają opóźnień wynikających choćby z prac UDT czy opóźnień spowodowanych Covid-19.
We wszystkich dzielnicach oprócz Wesołej uruchomi je Innogy Stoen, w Wesołej natomiast punkty ładowania postawi PGE Dystrybucja w Warszawie.
Szczegóły wraz ze spisem adresów i pełną dokumentacją znajdują się TUTAJ.
> Aktualna mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
Zdjęcie otwierające: lokalizacje nowych stacji ładowania (czerwone punkty) z projektu ogłoszonego wiosną 2020 roku (c) UM Warszawa