Podczas spotkania na temat AFIR, Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, które weszło w życie na terenie Unii Europejskiej, Narowody Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pochwalił się budżetami, które wydał i planuje wydać na rozbudowę stacji ładowania. Dzięki w sumie 870 milionom złotych finansowane były i będą publiczne stacje ładowania, ale też takie lokalizacje, które są do użytku wewnętrznego przez spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty, firmy, samorządy czy rolników.
Auto elektryczne na blokowisku? Wypatruj kolejnych naborów organizowanych przez NFOŚiGW
Do podziału był (i nadal jest) budżet wynoszący w sumie 870 milionów złotych zarządzany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podpisywanie umów ma się zakończyć z końcem 2025 roku, wszystkie prace muszą zostać zakończone do połowy grudnia 2028 roku. W przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania w ogóle nie będą finansowane punkty prądu przemiennego o mocy do 22 kW. Pieniądze będzie można uzyskać tylko na stacje półszybkiego (50-150 kW) i szybkiego (ponad 150 kW) ładowania prądem stałym oraz stacje tankowania wodoru.
Ale z naszego punktu widzenia najbardziej interesujący jest fakt, że również spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe, samorządy czy firmy będą mogły zwrócić się o dofinansowanie punktów ładowania do wewnętrznego użytku. Dofinansowanie ma wynieść 25 procent całkowitych kosztów inwestycji. Na punkty AC i DC jest w sumie do dyspozycji 70 milionów złotych, przy szybkich stacjach ładowania ma to być 630 milionów. Na osiedlach, blokowiskach, na firmowych parkingach oczywiście znacznie więcej sensu mają punkty ładowania AC czy wręcz zwykłe gniazdka.
W pierwszym naborze, który miał miejsce na początku 2022 roku, na 59 wniosków wydano w sumie 10 milionów złotych, więc tym razem budżet powinien wytrzymać w sumie 410 wniosków. W drugim naborze potrzeby były skromniejsze, z 12 milionów wydano zaledwie 2,6 miliona złotych na realizację 21 wniosków, na trzeci i kolejne nabory zostało więc około 55 milionów złotych.
Spółdzielnia, wspólnota czy firma musi wyłożyć 75 procent środków, powinna zatem przeprowadzić kalkulację, czy jej się to opłaca. Może to być zarówno pytanie skierowane do członków, jak tez analiza atrakcyjności danego miejsca bez- i z punktami ładowania. Wnioski o dofinansowania będzie można składać po ogłoszeniu kolejnego naboru.