Elektryzująca informacja. SolarEdge, znany i szanowany izraelski producent falowników do instalacji fotowoltaicznych, zaprezentował ładowarkę DC obsługującą V2G i V2H. Na rynku nie ma dziś samochodów, które obsługiwałyby V2G przez złącze CCS, dlatego domyślamy się, że sprzęt zaprojektowano zgodnie ze standardem ISO 15118-20 i że jako pierwsze z nową ładowarką będą mogły współpracować samochody koncernu Volkswagena na platformie MEB.

SolarEdge pokazał ładowarkę naścienną V2G

Urządzenie zostało pokazane na targach Intersolar Europe, obsługuje ładowanie bezpośrednio z fotowoltaiki, z domowego magazynu energii lub sieci elektrycznej z mocą do 24 kW. Producent podkreśla, że właściciel sprzętu przy fotowoltaice na dachu unika strat na konwersjach, bo elektryczność zamiast podlegać konwersji z prądu stałego na przemienny (fotowoltaika -> domowa instalacja), by następnie podlegać ponownej konwersji z prądu przemiennego na stały (domowa instalacja -> ładowarka pokładowa samochodu -> bateria), będzie wykorzystywało prąd stały.

Nowa naścienna ładowarka SolarEdge potrafi też inteligentnie ładować baterię wykorzystując nadwyżki energii oraz uzupełniać lub pobierać energię z akumulatora auta elektrycznego. Może ona następnie być używana do zasilania gospodarstwa domowego (V2H) lub oddawana do sieci elektroenergetycznej (V2G). Maksymalna pojemność takiego samochodowego magazynu energii wynosi do 50 kWh, co pokazuje, że urządzenie wyskalowano pod kątem elektryków Volkswagena na platformie MEB posiadających baterie 82 (77) kWh, które w ramach V2G mogą pracować w przedziale 20-80 procent (dwie ostatnie linie na zdjęciu poniżej):

Ładowarka jest kompatybilna z samochodami w architekturze 400 i 800 V, przy czym trzeba zaznaczyć, że dziś nie ma na rynku aut obsługujących V2G przez złącze ładowania CCS. Volkswagen obiecuje aktualizację, która aktywuje funkcję w modelach na platformie MEB (VW ID.3/4/5/Buzz, opcja na starcie jest dostępna w VW ID.7), w koncernie Hyundai Motor Group V2G ma być w Kii EV9, po aktualizacji oprogramowania ma się też pojawić w Hyundaiu Ioniqu 6.

Nowa ładowarka SolarEdge ma się pojawić w sprzedaży w drugiej połowie 2024 roku. Jej ceny nie podano, wstępne szacunki mówią o kosztach na poziomie co najmniej 20 tysięcy złotych za wallboksa, nie licząc pozostałej części zestawu (fotowoltaika, falownik). O tym, jak korzystne może być V2G w domu, opowiedział nam swego czasu nasz Czytelnik, który korzystał z tego typu urządzeń z Nissanem Leafem:

Mam fotowoltaikę i V2G. Mój Leaf czasem oddaje energię, wszystko zarabia tyle, że spłaca rachunki za prąd i gaz [Czytelnik]

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: