Fastned to holenderska firma utrzymująca sieć ładowarek w Holandii, a wkrótce także w Niemczech. Najnowsza wersja aplikacji dla iPhone i Androida posiada opis, który jednoznacznie sugeruje, że nowe stacje ładowania nie będą wyposażane w ładowarki prądem przemiennym (AC).
Stacje szybkiego ładowania bez ładowarek AC?!
Spis treści
W opisie aplikacji pojawiła się zaskakująca na pierwszy rzut oka, ale sensowna po dłuższym namyśle informacja: sieć inwestuje w stacje ładowania bez ładowarek AC. Można się domyślać, że łączy się to z ekspansją na rynek niemiecki, a w przyszłości też brytyjski.
Dlaczego taki ruch ma sens? Otóż stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC) uzupełniają energię szybciej niż ładowarki wykorzystujące prąd przemienny (AC). Te ostatnie muszą wykorzystywać wbudowaną w samochód ładowarkę, której moc ograniczona jest zwykle do 2-8 kW (w zależności od samochodu i podłączenia). Takie auto ładuje się wolno i na długi czas zajmuje miejsce parkingowe przy ładowarce – a płatność uiszczana jest zawsze za pobrane kilowaty, a nie czas.
> Ile będzie kosztowało ładowanie na stacjach Greenway? 1 godzina DC za 76 zł?
Prawdopodobnie właściciele firmy zauważyli, że kierowców korzystających z ładowarek DC jest więcej lub zbyt długo stoją w kolejce (co obniża ich satysfakcję z usługi). Stąd decyzja.
Ładowarka AC a DC – czym się różnią?
Ładowarka prądem przemiennym (AC) dostarcza samochodowi prąd, który on musi samodzielnie skonwertować na prąd stały (DC) ładujący baterię. Wydajność wbudowanych w samochody ładowarek nie jest zbyt wysoka, wynosi zaledwie kilka kilowatów (od około 2 do około 8, w zależności od modelu i warunków). To oznacza, że uzupełnienie baterii o pojemności 30 kilowatogodzin może potrwać kilka, a nawet kilkanaście godzin.
> Ile ładuje się Nissan Leaf? Jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego z domowego gniazdka?
Z kolei ładowarka prądem stałym (DC) pompuje energię bezpośrednio do baterii, z pominięciem wewnętrznej ładowarki. Ograniczeniem jest więc tutaj tylko wytrzymałość baterii – producenci samochodów pozwalają na ładowanie prądem stałym z mocą od 50 do 120 kW. 120 kW oznacza, że bateria o pojemności 30 kWh może być uzupełniona do pełna w zaledwie 1/4 godziny, czyli 15 minut.
Oczywiście powyższe obliczenie jest uproszczone, ponieważ baterie mogą się ładować z mocą zbliżoną do maksymalnej dopuszczalnej tylko w przedziale od 0 do 80 procent pojemności baterii. Bardzo duży wpływ na szybkość ładowania ma też temperatura baterii – dlatego ładowarka i samochód są ze sobą w stałym kontakcie.
Aplikację Fastned można pobrać tutaj dla systemu Android oraz tutaj dla iOS.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|