Fastned to holenderska firma utrzymująca sieć ładowarek w Holandii, a wkrótce także w Niemczech. Najnowsza wersja aplikacji dla iPhone i Androida posiada opis, który jednoznacznie sugeruje, że nowe stacje ładowania nie będą wyposażane w ładowarki prądem przemiennym (AC).

Stacje szybkiego ładowania bez ładowarek AC?!

W opisie aplikacji pojawiła się zaskakująca na pierwszy rzut oka, ale sensowna po dłuższym namyśle informacja: sieć inwestuje w stacje ładowania bez ładowarek AC. Można się domyślać, że łączy się to z ekspansją na rynek niemiecki, a w przyszłości też brytyjski.

Dlaczego taki ruch ma sens? Otóż stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC) uzupełniają energię szybciej niż ładowarki wykorzystujące prąd przemienny (AC). Te ostatnie muszą wykorzystywać wbudowaną w samochód ładowarkę, której moc ograniczona jest zwykle do 2-8 kW (w zależności od samochodu i podłączenia). Takie auto ładuje się wolno i na długi czas zajmuje miejsce parkingowe przy ładowarce – a płatność uiszczana jest zawsze za pobrane kilowaty, a nie czas.

> Ile będzie kosztowało ładowanie na stacjach Greenway? 1 godzina DC za 76 zł?

Prawdopodobnie właściciele firmy zauważyli, że kierowców korzystających z ładowarek DC jest więcej lub zbyt długo stoją w kolejce (co obniża ich satysfakcję z usługi). Stąd decyzja.

Ładowarka AC a DC – czym się różnią?

Ładowarka prądem przemiennym (AC) dostarcza samochodowi prąd, który on musi samodzielnie skonwertować na prąd stały (DC) ładujący baterię. Wydajność wbudowanych w samochody ładowarek nie jest zbyt wysoka, wynosi zaledwie kilka kilowatów (od około 2 do około 8, w zależności od modelu i warunków). To oznacza, że uzupełnienie baterii o pojemności 30 kilowatogodzin może potrwać kilka, a nawet kilkanaście godzin.

> Ile ładuje się Nissan Leaf? Jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego z domowego gniazdka?

Z kolei ładowarka prądem stałym (DC) pompuje energię bezpośrednio do baterii, z pominięciem wewnętrznej ładowarki. Ograniczeniem jest więc tutaj tylko wytrzymałość baterii – producenci samochodów pozwalają na ładowanie prądem stałym z mocą od 50 do 120 kW. 120 kW oznacza, że bateria o pojemności 30 kWh może być uzupełniona do pełna w zaledwie 1/4 godziny, czyli 15 minut.

Oczywiście powyższe obliczenie jest uproszczone, ponieważ baterie mogą się ładować z mocą zbliżoną do maksymalnej dopuszczalnej tylko w przedziale od 0 do 80 procent pojemności baterii. Bardzo duży wpływ na szybkość ładowania ma też temperatura baterii – dlatego ładowarka i samochód są ze sobą w stałym kontakcie.

Aplikację Fastned można pobrać tutaj dla systemu Android oraz tutaj dla iOS.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Dieselgate w BMW – zalajkuj i ZOBACZ:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: