W 2022 roku Rheinmetall zaprezentował punkty ładowania w krawężnikach. Obiecywały one łatwy montaż, bez konieczności zaśmiecania chodnika słupkami, pojawiły się natomiast obawy, jak poradzą sobie z brudem czy zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dlatego Rheinmetall i sieć TankE przeprowadziły testy rozwiązania w Kolonii (Niemcy). W sumie cztery „krawężniki” z czterema punktami ładowania pozwoliły na uzupełnienie ponad 50 MWh energii w ostatnich kilkunastu miesiącach.

Punkty ładowania w krawężnikach na razie się sprawdzają

Obaw o ładujące krawężniki było mnóstwo: co się stanie, gdy obsikają je psy, gdy dojdzie do ulewy, gdy zaparkuje na nich samochód. Testy prowadzono od kwietnia 2024 roku, urządzenia obsłużyły w sumie ponad 2 800 sesji ładowania, średnio ponad dwa dziennie, średnio po 19 kWh na jedną sesję jednego pojazdu. Rheinmetall twierdzi, że ich dostępność wyniosła ponad 99 procent niezależnie od pogody oraz że zainteresowanie nimi było wysokie. Całkowicie z usługi zostały wyłączone tylko raz, wiosną 2024 roku, przez kurz, pył i liście.

Pierwotny projekt (c) Rheinmetall

Ładujące krawężniki mają budowę modułową, w razie uszkodzenia mogą zostać szybko wymienione jako całość (źródło). Dochodziło do tego zresztą w trakcie testów, chociaż Rheinmetall twierdzi, że chodziło o sprawdzenie „dalszych udoskonaleń”, w tym chłodzenia pozwalającego na wykorzystanie pełnej mocy 22 kW nawet w upalne dni. Przy okazji eksperymentu z ładowaniem poproszono użytkowników o podzielenie się wrażeniami. Ankietowani chwalili krawężniki za łatwość użycia, możliwość podpięcia przewodu jedną ręką i wygodne parkowanie, bez ograniczeń związanych z pachołkami chroniącymi typowe słupki ładowania.

Za wadę uznano słabą widoczność punktów, bo faktycznie wtapiają się one w krawężniki/chodniki. Ogólna ocena wyniosła 4,38 punktu na 5 możliwych, najwięcej pochwał sprzęt zebrał od kierowców w wieku 60+ (źródło). Rheinmetall nie podaje ceny ładujących krawężników, z niektórych informacji prasowych wynika jedynie, że wynosi ona „poniżej 10 tysięcy euro” przy jednej sztuce oraz może się odpowiednio zmniejszać przy większych seriach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: