W trakcie targów Consumer Electronics Show 2020 firma Wallbox zaprezentowała dwukierunkową naścienną stację ładowania przeznaczoną dla użytkowników domowych: Quasar. Wyceniono ją na 4 000 dolarów, co jest wysoką kwotą jak na domową stację ładowania – ale takiego produktu jeszcze nie było.
Dom ładuje samochód, samochód zasila dom
Idea dwukierunkowego przepływu energii między samochodem i domem (ang. Vehicle-to-Home, V2H) jest następująca: auto ładuje się wtedy, gdy energia jest tania (np. w nocy) lub jest jej nadmiar (np. w dzień z paneli słonecznych).
> Tesla Model 3 z silnikiem spalinowym? Tak, oto hybryda austriackiego wynalazcy
Gdy energia staje się droższa albo po prostu zaczyna jej brakować, wtedy kierunek przepływu energii się zmienia: samochód oddaje ją domowi za pośrednictwem Quasara. Typowe polskie gospodarstwo domowe zużywa mniej niż 10 kWh energii na dobę, więc nawet stosunkowo niewielka bateria o pojemności 40 kWh wystarczy na kilka dni normalnego życia. Albo kilkanaście oszczędnego.
Wallbox Quasar podłączany jest do gniazda Chademo i karmi samochód prądem stałym za sprawą wbudowanego falownika. Maksymalna obsługiwana moc to 7,4 kW. Można się spodziewać, że w drugą stronę (samochód -> dom) moc będzie podobna, co wystarczy na zasilenie zmywarki, piekarnika i jeszcze kilku innych urządzeń domowych jednocześnie.
Cenę ładowarki ustalono na poziomie 4 000 dolarów (równowartość 15,3 tysiąca złotych netto), co nie jest kwotą niską – typowe naścienne stacje ładowania kosztują parę tysięcy złotych, a niektóre bywają dostarczane za darmo w zestawie z samochodem. Z drugiej strony zestawy obsługujące V2G są wyceniane na co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na przykład Mitsubishi wzdraga się z podaniem kosztów zakupu swojego zestawu Dendo Drive House:
> Mitsubishi: Można zasilać dom z samochodu – dwukierunkowy system Dendo Drive House w sprzedaży
O ile cena jest do przełknięcia, o tyle złącze ładowania już niezbyt. Quasar obsługuje dziś tylko dwa modele samochodów z gniazdami Chademo: Nissana Leafa i Mitsubishi Outlandera. Wersja z europejskim gniazdem CCS ma być „w opracowaniu” (źródło).
> Kompletne V2G w CCS pojawi się do 2025 roku. Za późno? W sam raz?
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: