Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na uruchomienie ogólnodostępnychstacji ładowania na MOP-ach na autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. W większości przypadków zdecydowanie najwyższe oferty składał Ekoen. Tauron, Fastned i Tesla też się starały, ale tylko firmie Elona Muska udało się przebić Ekoen na dwóch parach MOP-ów (cztery lokalizacje).
Ekoen wyrasta nam na lidera, Tesla w końcu wzięła się za robotę
Oto mapa lokalizacji wraz ze zwycięzcami przetargu (dane źródłowe TUTAJ; mapa sporządzona przez redakcję Elektrowozu):
Spis zwycięzców zamieszczamy poniżej:
- MOP Gorzelanka Wschód – Ekoen,
- MOP Gorzelanka Zachód – Ekoen,
- MOP Starcza Wschód – Ekoen,
- MOP Starcza Zachód – Ekoen,
- MOP Zbójecka Góra – Ekoen,
- MOP Lisiny Wschód – Ekoen,
- MOP Lisiny Zachód – Ekoen,
- MOP Ciosny Północ – Ekoen,
- MOP Ciosny Południe – Ekoen,
- MOP Prószków – Ekoen,
- MOP Ochędzyn – Ekoen,
- MOP Niwiska – Ekoen,
- MOP Kamień Zachód – Ekoen,
- MOP Kamień Wschód – Ekoen,
- MOP Krajków Północ – Ekoen,
- MOP Górki Wschód – Tesla,
- MOP Górki Zachód – Tesla,
- MOP Janów Lubelski Wschód – Ekoen,
- MOP Janów Lubelski Zachód – Ekoen,
- MOP Niwa Babicka – Ekoen,
- MOP Niekrasy Wschód – Ekoen,
- MOP Niekrasy Zachód – Ekoen,
- MOP Paszczyna Południe – Ekoen,
- MOP Chotyniec – Tesla,
- MOP Hruszowice – Tesla,
- MOP Pepłowo Wschód – Ekoen,
- MOP Pepłowo Zachód – Ekoen,
- MOP Przybiernów Wschód – Ekoen,
- MOP Przybiernów Zachód – Ekoen,
- MOP Wierzchowisko Wschód – Ekoen,
- MOP Wierzchowisko Zachód – Ekoen.
O tym, która oferta wygrywała, decydowały dwa czynniki: wysokość zaproponowanego czynszu podstawowego oraz czynsz (udział) w przychodach. W kilku miejscach Tauron zaoferował bardzo wysokie, trzycyfrowe czynsze, ale udział w przychodach określił na poziomie 1 procenta. Ekoen nie szarżował w proponowanych czynszach (kilkadziesiąt złotych), jednak w każdej lokalizacji chce się dość mocno dzielić przychodami (15,01 procent; źródło). Tesla ustawiła wszędzie identyczny udział w przychodach (5,1 procent) i wygrała tylko tam, gdzie Ekoen zaproponował 1,02 złotego czynszu.
Zgodnie z warunkami przetargu, olbrzymia większość MOP-ów powinna zostać wyposażona w stacje ładowania o sumarycznej mocy 400 kW z minimum 1 punktem o mocy 150 kW do 31 grudnia 2026 roku. Do końca 2027 roku ma to być już 600 kW z co najmniej dwoma punktami po 150 kW. W wybranych lokalizacjach mają się ponadto pojawić punkty ładowania dla pojazdów ciężarowych o mocy 1 400 kW z co najmniej 1 punktem o mocy 350 kW.