Polenergia eMobility rozesłała do swoich klientów mailing, w którym informuje o podwyżce cen od 1 marca 2025 roku. Operator twierdzi, że dostosowuje ofertę do stawek obowiązujących w innych sieciach, którzy przy ładowarkach o mocy powyżej 150 kW mają średnio 2,82 zł/kWh. Dlatego nowy cennik Polenergia eMobility to 2,48 zł/kWh (+13,2 proc.) przy DC i 1,78 zł/kWh przy AC (+11,3 proc.). Na ultraszybkich stacjach ładowania na A2 będzie jeszcze drożej, stawki wyniosą 2,68 zł/kWh dla zarejestrowanych (!) użytkowników. Cennika dla osób niezarejestrowanych nie podano.
Nowy cennik Polenergia eMobility 2025
Polenergia eMobility eksperymentowała w ostatnich latach z promocjami, te słodkie czasy mogą jeszcze wrócić, teraz jednak przygotujmy się, że przejechanie 100 kilometrów w trybie mieszanym będzie nas kosztowało niemal 50 złotych (49,6 zł), co odpowiada równowartości 8,3 litra benzyny. Nawet po całonocnym postoju przy AC będzie to 35,6 zł/100 km, czyli równowartość 5,9 litra benzyny. To kwoty znacząco niższe niż w typowym V8 czy nawet R6, ale przecież nie każdy chce jeździć paliwożernymi modelami.
Infrastruktura w Polsce jest niedociążona, mamy za mało samochodów w stosunku do liczby ładowarek (obłożenie jest kilku-kilkunastoprocentowe), więc przygotujmy się, że w najbliższych latach operatorzy zamiast konkurować, będą testować próg bólu właścicieli aut elektrycznych. Dlatego przy decyzji o zakupie elektryka – żeby miała ona sens ekonomiczny – jako punkt pierwszy wpiszmy sobie zapewnienie własnego punktu ładowania. Gniazdko w ścianie nie uzupełnia może energii szybko, ale ceny są regulowane i przewidywalne (~1 zł/kWh, 20 zł/100 km).
Zapewnienie sobie własnego punktu ładowania w domu, garażu, firmie lub innym zaprzyjaźnionym miejscu to zresztą rekomendacja wynikająca z dyrektywy AFIR, zgodnie z którą olbrzymia większość przypadków uzupełniania energii powinna mieć miejsce tam, gdzie samochód i tak stoi bezczynnie. Na rynkach bardziej zaawansowanych niż nasz (Norwegia, Holandia, Kalifornia, również Niemcy) jest to zresztą norma, że 70-80 procent przypadków uzupełniania energii odbywa się właśnie podczas nocnych postojów.
Nota od redakcji Elektrowozu: informacji o nowym cenniku nie ma na razie w Aktualnościach na stronie operatora.