BYD ujawnił dane techniczne platformy Super e, na której zbudowano BYD-a Han L i BYD-a Tang L, dwie sztandarowe wersje sztandarowych modeli, czyli Hana i Tanga. Z opisów wynika, że samochody przyjmują ładowanie z mocą 10 C, uzupełnią energię w zadanym przedziale (30 -> 80 procent? 20 -> 80 procent?) w ciągu 6 minut. Producent obiecuje dodatkowe 400 jednostek CLTC zasięgu po 5 minutach postoju. To 150-200 kilometrów realnie na drogach szybkiego ruchu (140 km/h, 120 km/h)!
Platforma Super e BYD-a. Europie zostaje ratowanie się zasięgami lub pogarszanie infrastruktury 🙂
Spis treści
Z danych przekazywanych przez portal CarNewsChina wynika, że BYD Han L, sedan segmentu E, posiada baterię o pojemności zaledwie 83,2 kWh, może mieć natomiast 500 kW/680 KM (RWD) lub nawet 810 kW/1 101 KM (!) mocy. Pakiet mógł zostać odchudzony – tu już czyste spekulacje Elektrowozu – żeby producent miał możliwość pochwalenia się przyspieszeniem (2,7 s do 100 km/h, 4,74 s w zakresie 100 -> 200 km/h; źródło) i szybkością maksymalną równą 305 km/h.
Siedmiomiejscowy BYD Tang L posiada pakiet o pojemności 100,5 kWh, mniejszy niż obecny akumulator BYD-a Tang (108,8 kWh), większy niż we wcześniejszej generacji. Z tym zastrzeżeniem, że Han L i Tang L to przedłużone warianty wspomnianych modeli.
BYD Han L (po lewej) i BYD Tang L (po prawej). Za: CarNewsChina
Deklarowane zasięgi wynoszą do 670 jednostek CLTC (Tang L) lub do 701 jednostek CLTC (Han L). Poprzedni Tang AWD miał 635 jednostek CLTC i 530 jednostek WLTP, więc gdyby zastosować ten sam przelicznik (1,2:1), warianty L z napędem na tył osiągałyby 559 lub 585 jednostek WLTP, 478 lub 500 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 336 lub 351 kilometrów przy utrzymaniu 120 km/h. Oraz 257 (Tang L) lub 269 kilometrów (Han L) przy 140 km/h oraz rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].
Zasięgi na tle innych elektryków wyglądają przyzwoicie, nie imponują. Dlatego…
Kosmiczne moce ładowania: 10 C, 1 002 kW przy baterii 100,5 kWh
…BYD zastosował w samochodach architekturę 1 000 V (realnie: 945 V przy większej baterii) i chwali się ultraszybkim ładowaniem. Na nowych ładowarkach Megawatt Flash Charger o mocy 1 000 kW BYD Tang L osiągnął 1 002 kW, czyli 10 C. Odzyskał 400 jednostek CLTC w 5 minut, 200-150 kilometrów zasięgu realnego przy 120/140 km/h. Wynik jest imponujący, jeśli weźmiemy pod uwagę, że rozmawiamy o uzupełnieniu energii w około połowie baterii. Zachodnie wyniki wynoszące 3,3 C przez chwilę i w szczycie (kilka procent pojemności) prezentują się na tym tle zgoła śmiesznie.
Megawatowe ładowarki BYD-a. Z opisu wynika, że urządzenia mogą być wyposażana w magazyn energii. Za: CnEVPost
Maksymalna moc ładowania BYD-a Tang L (c) Tycho de Feijter / X
10C Charging, 1000kW Speed—BYD Tang L Megawatt Charging Demo!
With 1,000kW ultra-fast charging, does battery swapping still make sense? BYD Tang L showcases its megawatt-level flash charging in action!
🎥: 龟速船长Giulyne#BYDTangL #MegawattCharging #alwaysbecharging… pic.twitter.com/sqmYOwCsvg
— DriveGreenLiveGreen (@DriveGreen80167) March 17, 2025
Rezultat jest podwójnie imponujący, jeśli przypomnimy sobie, że duże BYD-y z linii „dynastycznej” (Tang, Han) miały problemy z przegrzewającą się baterią, a i same ogniwa LFP do 2024 roku nie błyszczały, gdy chodzi o przyjmowane moce ładowania. Baterie w platformie Super e [na papierze] wszystko zmieniają. Ich gęstości energii są niewiele niższe niż pakietów na ogniwach Li-NCM – elektrody są „rzadkie”, żeby jony zdążyły się w nie wbić – ale pod względem mocy ładowania nie doganiają ich żadne ogniwa oparte na niklu-kobalcie.
BYD Han L, cena w Chinach i szacunkowa w Polsce
Cena BYD Han L w przedsprzedaży to 270 000 juanów, ceny BYD-a Tang L startują od 280 000 juanów. Dla porównania: dwa o segment mniejsze auta elektryczne, Tesla Model 3 i Tesla Model Y, kosztują od 235 500 i 263 500 juanów w wersjach RWD! Gdybyśmy przeliczyli kwoty dla nowych BYD-ów po dzisiejszym kursie i dodali doń „standardowy europejski podatek” w wysokości 80 procent, bazowe ceny BYD-a Han L zaczynałyby się od 257 500, a BYD-a Tang L od 267 000 złotych.
Nota od redakcji Elektrowozu: zdziwimy się BARDZO, gdy nowe BYD-y nie będą ograniczać liczby szybkich ładowań. Nawet moce ładowania wynoszące 3 C potrafią skruszyć anody po stu kilkudziesięciu ładowaniach. A co będzie się działo przy regularnym uzupełnianiu energii na ładowarkach 10 C?
Nota 2: system wymian baterii Nio też traci sens.