Nie GreenWay, Orlen, Ekoenergetyka czy Tesla. Wygląda na to, że pierwszą ultraszybką stację ładowania samochodów elektrycznych postawi w Polsce Ionity. Pojawi się ona przy skrzyżowaniu autostrady A1 z drogą krajową 92 i oczywiście zaoferuje urządzenia działające z mocą do 350 kW.
Ionity w Polsce – lokalizacja, cennik i wszystko, co ważne
Na mapie Ionity stacja została ulokowana w miejscowości Kaszewy Kościelne (źródło, PlugShare TUTAJ). Osoby, które podróżują z północy (Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk) do Warszawy wiedzą, że znajdujące się tam skrzyżowanie A1 z DK92 pozwala na ominięcie Strykowa i skrót przez Łowicz. Dzięki niemu oszczędzamy około 26 kilometrów bez straty na czasie albo z minimalnym zyskiem – nawet jeśli Mapy Google sugerują inaczej.
Ta wiedza przydaje się podczas podróży elektrykiem, gdy zasięg wyliczony jest „na styk”.
Stacje ładowania Ionity oferują moc do 350 kW i posiadają wyłącznie wtyki CCS. Nie znajdziemy w nich ani gniazdek Typu 2, ani złączy ładowania Chademo, o czym muszą pamiętać właściciele Nissanów Leafów czy Lexusów UX 300e. Dotychczas wszystkie lokalizacje operatora miały co najmniej cztery stanowiska (ładowarki).
Cennik Ionity jest następujący:
- 3,5 zł/kWh dla kierowców nieposiadających abonamentów,
- 1,5 zł/kWh dla właścicieli Porsche Taycan, którzy zdecydowali się na opłacanie abonamentu,
- 2,49 lub 1,39 zł dla właścicieli Volkswagenów ID. (ID.3, ID.4), którzy zdecydowali się na opłacanie abonamentów We Charge Go (34 zł/mies.) lub We Charge Plus (80 zł/mies.),
- 1,35 zł/kWh w BMW Charging przy miesięcznym abonamencie w wysokości 56 zł.
Jako ciekawostkę dodajmy, że choć Volkswagen i Porsche mają już abonamenty ze preferencyjnymi stawkami dla Ionity, to nabywcy Audi e-tron w ramach Audi e-tron Charging Service nadal będą zmuszeni zapłacić pełną kwotę, tj. 3,5 zł/kWh.
Dodajmy, że 3,5 zł/kWh to wartość mniej więcej dwukrotnie wyższa niż koszty tankowania oleju napędowego w samochodzie spalinowym, dlatego sugerujemy korzystanie ze stacji Ionity tylko wtedy, gdy naprawdę się nam spieszy. Albo mamy abonament.
> Volkswagen planuje własną sieć ładowania dla Audi i Porsche. Plotki: Jest niezadowolony z Ionity
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: na stację Ionity w Polsce zwrócił nam uwagę Czytelnik Dawid. Dzięki!