Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Parlament Europejski jest za. Bezproblemowe podróże elektrykami po całej Polsce (i Unii) najpóźniej do 2026 roku

Parlament Europejski przegłosował jako słuszny plan dotyczący rozwoju infrastruktury do ładowania na terenie Unii Europejskiej. Centra ładowania (stacje z wieloma ładowarkami) mają powstać co 60 kilometrów wzdłuż głównych dróg do 2026 roku. Możliwość uzupełniania energii ma się również pojawić przy mniejszych drogach oraz w miastach. Każdy nowy punkt ładowania musiałby pozwalać na płatności kartą.

Europa chce rozbudowanej infrastruktury do ładowania. Pożegnanie z paliwami kopalnymi ma być bezbolesne

Powyższe udogodnienia to zaledwie część proponowanych regulacji. Otóż nowe przepisy zakładają, że do 2026 roku co 60 kilometrów wzdłuż głównych dróg sieci TEN-T pojawią się też stacje ładowania elektrycznych ciężarówek o całkowitej mocy 2 000 kW. W 2030 roku ich sumaryczna moc ma zostać podniesiona do 5 000 kW, co pozwoli na szybkie ładowanie mniej więcej 5-10 dużych pojazdów na godzinę. Urzędnicy zakładają, że 700-900 kW powinno wystarczyć na uzupełnienie niezbędnej energii w czasie obowiązkowych przerw.

Oprócz stacji ładowania w korytarzach TEN-T mają się też pojawić stacje tankowania wodoru. Powinny powstać do 2028 roku i być rozlokowane co 100 kilometrów (źródło).

Twardo określone cele dotyczące infrastruktury do ładowania mają dotyczyć krajów ze słabiej rozwiniętym rynkiem aut elektrycznych (patrz: Polska). Tam, gdzie samochodów jest już dużo, Parlament Europejski godzi się na większą elastyczność proponując kryterium 1 kW punktu ładowania na każdego zarejestrowanego w kraju elektryka. Dzięki takiemu podejściu w Polsce zauważalnie przybyłoby stacji ładowania przy drogach szybkiego ruchu, tymczasem Niemcy czy Francja mogłyby wybierać między inwestowaniem w szybkie ładowarki a punktami ładowania na osiedlach mieszkalnych.

Po głosowaniu Parlamentu Europejskiego przyszedł czas na negocjacje z organami wykonawczymi (ministrami transportów) poszczególnych krajów. Ci chcieliby dłuższych terminów i większych odległości między stacjami ładowania, w tym np. stacji ładowania dla ciężarówek o maksymalnej mocy 1 400 kW co 120 kilometrów na zaledwie 15 procent dróg, pisze Transport & Environment. Ostateczne regulacje będą wypadkową propozycji TRAN i sprzeciwów poszczególnych krajów. Wszystkie kraje powinny mieć gotowe plany wdrożeniowe najpóźniej do 2024 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version